Gewoon een vraag voor de oudere mensen (oud machinisten) of andere mensen die rondom Groningen worden.
In de oude situatie (voor de verbouwing nu) stonden bij de brug vanaf Groningen richting Europapark (en visa versa) niet werkende WUBO's. Stonden uit met een wit kruis.
Op oude beelden zagen we dat al zeker sinds 1997 die WUBO's uit staan met een wit kruis erop.
In de jaren ervoor waren er nog arm seinen op Groningen
De vraag uit nieuwsgierigheid aan mensen die hier wonen of lang geleden reden:
Hebben die WUBO's, toen ze geplaatst werden na het verwijderen van de armseinen op Groningen, ooit gewerkt of hebben ze sinds de plaatsing 30-40 jaar weg staan roesten zonder enige functie om nu weer weggehaald te worden.
Opgelost: WUBO's Groningen
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 5
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 2026 keren
- Ontvangen waarderingen: 1939 keren
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 jun 2020, 19:45
- 5
- Locatie: Zuidhorn
- Gegeven waarderingen: 147 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: WUBO's Groningen
Volgens mijn vader (gepensioneerde Groninger NS machinist) hebben de WUBO's sinds plaatsing nooit gefunctioneerd. De exacte reden is niet bekend. Het zou te maken kunnen hebben met een verandering van de veiligheidsregels rond die tijd.
PS. Eén van de armseinen is bij staat nog steeds bij mijn vader in de achtertuin
PS. Eén van de armseinen is bij staat nog steeds bij mijn vader in de achtertuin

- Deze gebruikers waarderen Milko80 voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • mkasthijs
-
- Moderator
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:50
- 5
- Locatie: Oliewagons aan het laden
- Gegeven waarderingen: 840 keren
- Ontvangen waarderingen: 733 keren
Re: WUBO's Groningen
Ik vermoed zelf dat het te maken heeft met het feit dat er toen de tijd ook al materieel reed op station Groningen wat kans had op detectieverlies.
Dat maakte de installaties niet volledig betrouwbaar. Dat in combinatie met wijzigende regelgeving rondom werken op en aan het spoor heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat ze nooit actief zijn gemaakt of kortstondig.
Vergelijkbare dingen zijn in de afgelopen 13 jaar gebeurd op de spoorlijn Emmen Zwolle, waar toen er materieel begon te rijden wat kans had op detectieverlies, werden de WUBO's redelijk snel afgekruist en enkele zijn ook al gesaneerd als er een project in de buurt was. Daar zijn ze op station Hardenberg (bij het realiseren van het wissel en de keer mogelijkheid op spoor 2) en tussen Emmen en Emmen Zuid (bij de ombouw van Emmen Zuid naar Emplacement) verwijderd.
Dat maakte de installaties niet volledig betrouwbaar. Dat in combinatie met wijzigende regelgeving rondom werken op en aan het spoor heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat ze nooit actief zijn gemaakt of kortstondig.
Vergelijkbare dingen zijn in de afgelopen 13 jaar gebeurd op de spoorlijn Emmen Zwolle, waar toen er materieel begon te rijden wat kans had op detectieverlies, werden de WUBO's redelijk snel afgekruist en enkele zijn ook al gesaneerd als er een project in de buurt was. Daar zijn ze op station Hardenberg (bij het realiseren van het wissel en de keer mogelijkheid op spoor 2) en tussen Emmen en Emmen Zuid (bij de ombouw van Emmen Zuid naar Emplacement) verwijderd.
- Deze gebruikers waarderen rommy136 voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • mkasthijs
Druk bezig met Oliewagons aan het laden, routes aan het bouwen en treinen aan het spotten.
-
- Berichten: 1274
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 12:23
- 5
- Locatie: Apeldoorn
- Gegeven waarderingen: 2026 keren
- Ontvangen waarderingen: 1939 keren
Re: WUBO's Groningen
Helder, weer een vraag beantwoord
Merci!

- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
- Milko80
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1