NoordOost Nederland V7.1

Hier vind je alle onderwerpen over routes die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Frison
5
Gegeven waarderingen: 1573 keren
Ontvangen waarderingen: 9352 keren

Re: NoordOost Nederland V7.1

Bericht door Frison »

Ja leuke plaatjes maar toch net niet 100% :zipper_mouth:

Het eerste plaatje heeft een onwerkelijke aansluiting tussen brug en wegdek. Waarom niet gewoon het wegdek ook over de brug trekken, of is dat te kort door de bocht?

Verder zie ik een knalrood fietspad op een ander plaatje wat waarschijnlijk niet is aan te passen? Ook de witte strepen gaan van zwart naar rood.

De begroeiing in de bermen is niet erg afwisselend.

En tot slot is het totaal overzicht niet echt realistisch.

Maar hou me ten goede, ik waardeer jullie werk en inspanning. Ik kan het niet maar zie wel andere routes die er toch net iets meer uitzien.

En wees niet bang dat jullie de enige zijn waar dit soms de kop op steekt, zelfs bij Steam zie je soms hetzelfde verschijnsel, helaas.

[edit]

Dat laatste plaatje betreft de Rieteweg in Zwolle, maar daar is zeker vanaf 2015 al geen spoor meer. En bovenleiding is pas na 2016 geplaatst. Die staat er bij jullie wel, dus ..... Wat is daar de bedoeling van? In welk jaar situeren jullie deze route?

Afbeelding

[/edit]
Wat er niet is, kan je niet zien
Wat je niet ziet, kan er wel zijn.

mkasthijs
5
Gegeven waarderingen: 2144 keren
Ontvangen waarderingen: 2025 keren

Bericht door mkasthijs »

Marklin schreef:
24 sep 2025, 10:17
Ja zoals vaak gemeld heel fraaie beelden .. :hugging: wat ik bij mijzelf niet verbeteren kan. :zipper_mouth:
Maar een pietluttig iets, dit laat je zeker wel ietwat zakken, of hoort dat zo? :wink:
Dat moet ik idd nog even laten zakken Teun, dat is mij even ontschoten.
Dank voor het melden :D

Ik zal even reageren op jouw Frits:
Frison schreef:
24 sep 2025, 11:31
Het eerste plaatje heeft een onwerkelijke aansluiting tussen brug en wegdek. Waarom niet gewoon het wegdek ook over de brug trekken, of is dat te kort door de bocht?
Dat is een keuze van ons en jij bent de eerste die hier over begint. Dus ik wil dat gerust gelijk trekken, geen probleem ;)
Frison schreef:
Verder zie ik een knalrood fietspad op een ander plaatje wat waarschijnlijk niet is aan te passen? Ook de witte strepen gaan van zwart naar rood.
Klopt, dat is het fietspad van Kars en dat is zo gemaakt, omdat die een fietspad is wat in breedte aanpasbaar is. En dat is handig, omdat de fietspaden van Chris te breed zijn en dan krijg een veel te smalle weg en dan krijgen wij feedback dat het fietspad weer te breed is. En ja je kan de weg over het fietspad heen doen, maar daar is niet voor gekozen. Maar als jij dat graag wilt zien wil ik dat prima aanpassen voor jou ;)
De strepen waren lastig te leggen, maar dat kan ik ook opnieuw doen als je dat graag wilt ;)
Frison schreef:
De begroeiing in de bermen is niet erg afwisselend.
Deze mening deel ik niet. We kregen juist de feedback dat we te weinig afwisseling hadden, dus hebben we nu ook naast de MA natuur assets ook IKB assets gebruikt om het af te wisselen. Dus dat hebben we juist opgepakt om dat te doen. Heel veel dezelfde hadden we hiervoor op de andere stukken en daar is deze opmerking nooit naar voren gekomen, dus deze had ik persoonlijk niet zien aankomen.
Frison schreef:
En tot slot is het totaal overzicht niet echt realistisch.
Dit vind ik een heel interessante en ik wil hier graag tekst en uitleg op waarom jij dit vindt. Waarom is de route niet realistisch volgens jou? Want ik vind het juist heel realistisch.
Frison schreef:
Dat laatste plaatje betreft de Rieteweg in Zwolle, maar daar is zeker vanaf 2015 al geen spoor meer. En bovenleiding is pas na 2016 geplaatst. Die staat er bij jullie wel, dus ..... Wat is daar de bedoeling van? In welk jaar situeren jullie deze route?
Antwoord is: Beide

We hebben verzoeken gehad om Katwolde erin te laten voor mensen die graag de oude tijd in willen en daar hebben we voor vragen voor gehad dit erin te laten zitten.
En voor degene die dat niet willen is de lijn verder compleet anno 2025 voor de Keolis Flirt naar Kampen. En zo zijn beide opties mogelijk. Dus zie dit als een extra voor de nostalgie mensen die dit leuk vinden. En persoonlijk als Zwollenaar vond ik het ook prachtig industrie stuk, dus daarom wilde ik het er zelf ook in hebben.
Frison schreef:
En wees niet bang dat jullie de enige zijn waar dit soms de kop op steekt, zelfs bij Steam zie je soms hetzelfde verschijnsel, helaas.
Ik vind het jammer dat je dit zegt. We doen hard ons best en je weet zelf ook hoe de route erin lag in de huidige versie. De bouwstijl is gelijk aan de lijn Zwolle - Leeuwarden en naar mijn mening doen we het nu dus even goed als daar.
Maar feedback is altijd welkom
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1

Frison
5

Bericht door Frison »

Even voor de duidelijkheid, een route is in mijn ogen pas realistisch als je je af moet vragen of een getoonde afbeelding een foto van de werkelijkheid getoond wordt. Dat zie ik er helaas (nog) niet in.

Wat betreft de begroeiing, dat is gewoon "copy paste" geweest om maar zo veel mogelijk gaten op te vullen. Er zit totaal geen enkele variatie in wat betreft soort en afmetingen.

Ik ga verder niet in detail treden want dat zal een lange lijst worden ben ik bang. Ik wil je nog wel een paar tips meegeven.

Maak hier en daar eens wat "vuil" met een vuilmasker of graffiti
Plaats wat auto's zo hier en daar met name bij verkeerslichten
Gebruik variatie van objecten
Ook 2D personen zijn genoeg voor handen om het net wat echter te laten lijken
Denk in kwaliteit en niet in kwantiteit! Ja ik weet het, dat heb ik al vaker gezegd. Maar netjes werken kost nu eenmaal tijd. Strepen juist leggen is net zo belangrijk als rails.

En tot slot, verschillende jaren in je route bouwen? Hoe kom je op dat idee. Je wil iedereen te vriend houden en ga dan maar wat bij elkaar gooien. Nou dan stop je veel energie in het aanpassen van bijvoorbeeld Groningen, Leeuwarden en Zwolle maar dat doe je weer te niet door stukken toe te voegen die al lang niet meer aanwezig zijn.

En ja ik heb al veel langer wat moeite met NO NL omdat ik ook daar veel tijd en energie in gestopt heb, maar als dat dan het huidige resultaat oplevert, dan haak ik af.

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Ik blijf het jammer vinden voor een deel wat je nu zegt.
Feedback is welkom en dat vinden we heel fijn en ontvangen we graag en daar doen we ook zeker wat mee.

En jouw punten qua invulling qua auto's en personen dat is idd ook bij ons al een punt van discussie en dat ligt volledig bij mij, dus prima.
Ook qua scenery en etc kunnen we kijken wat we aan kunnen passen, dus prima.

Denk in kwaliteit en niet in kwantiteit! Ja ik weet het, dat heb ik al vaker gezegd.
Deze opmerking vind ik persoonlijk niet helemaal kloppend. Je weet heel goed hoeveel we al verbeterd hebben de afgelopen jaren en het kan altijd beter, dat ben ik met je eens, maar nu komt het over alsof we alles afraffelen en daar is absoluut geen sprake van naar mijn mening. Zie bijv het verschil tussen Zwolle - Meppen in V6.5 en V7.0, dat is een gigantisch verschil waarbij we echt focussen op kwaliteit.
Hierbij wil ik ook nog zeggen Frits dat wij ook moeten kijken naar FPS. Op sommige tegels rondom Zwolle zitten we al op >5000 assets en ik kan er gerust meer bij doen, maar dan krijgen we weer feedback dat de kwaliteit te hoog is en de FPS te laag. Het is soms meten met twee maten wat het ook qua bouwen soms best lastig maakt.

En tot slot, verschillende jaren in je route bouwen? Hoe kom je op dat idee. Je wil iedereen te vriend houden en ga dan maar wat bij elkaar gooien. Nou dan stop je veel energie in het aanpassen van bijvoorbeeld Groningen, Leeuwarden en Zwolle maar dat doe je weer te niet door stukken toe te voegen die al lang niet meer aanwezig zijn.
Hier ben ik heel simpel in Frits. Dat zijn keuzes die wij als route bouwer maken, net als het oude station bij Roodeschool en het oude station van Leeuwarden Achter de Hoven. Die laatste is zelfs met een meerderheid van stemmen gekozen om erin te komen vanuit de community. Er is dus vraag naar.

En met die keuze mag je het eens zijn of niet, dat is beide helemaal prima, maar dat gaan wij niet veranderen.

En ja ik heb al veel langer wat moeite met NO NL omdat ik ook daar veel tijd en energie in gestopt heb, maar als dat dan het huidige resultaat oplevert, dan haak ik af.
Deze laatste opmerking vind ik persoonlijk te kort door de bocht, maar zo kijk ik er zelf naar. Dat je geen fan bent van onze route mag en dat is volledig jouw goed recht. Echter weet ik dat jij wensen hebt bij objecten dat ze ook gebruikt worden in routes en dat de routes ook uitkomen. Daar voldoen we beide aan en je leest ook boven jouw reacties en de likes dat veel mensen het echt mooi vinden hoe het erin ligt.
Dus om nu te zeggen: Ik vind het niet mooi, het voldoet niet aan mijn wensen van een route, dus ik stop met het bouwen van objecten van NONL.
Persoonlijk denk ik dat je daarmee de community en jezelf tekort doet, maar dat is mijn mening.

Nogmaals, ik ga kijken wat we gaan doen met jouw feedback en wat we wel en niet oppakken en daarna laat ik het aan jou verder wat je wilt. Als je dan alsnog besluit te stoppen met het bouwen van objecten voor NONL kan ik niks anders doen dan je keuze de respecteren, ondanks dat ik dat erg jammer zal vinden als je die keuze maakt.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 4):
verbo622NS_1758_046TreinspotterMarc D.

Clipmeneernl
5
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 614 keren

Bericht door Clipmeneernl »

Als je het zo goed weet ga je toch zelf routebouwen Frits? Het is maar een hobby het hoeft niet perfect. Je hoeft er ook niet erop te rijden als het je niet aan staat.
Vergeleken met wat jaren terug is de bouwstijl zeer verbeterd bij NONL. Ondanks dat sommige dingen ook niet mijn voorkeur heeft, moet zij lekker doen wat zij willen.
En als ik elke grasspriet en stoeptegel perfect wil hebben dan ben ik over 10 jaar zelf ook niet klaar met mijn route. Ergens moet je als bouwer de grens trekken. Ikzelf ben soms uren bezig met een stukje, ook helemaal gedetailleerd maken. Om vervolgens niemand erop te zien spelen. Maar toch doe ik het, omdat ik het bouwen ervan leuk vind. Dit soort opmerkingen helpen niet mee met de bouwer!

Je kan altijd de route in een clone zelf aanpassen naar hoe jij het wilt :hugging:
Deze gebruikers waarderen Clipmeneernl voor dit bericht (totaal 7):
mkasthijsChristian983robinbijmanKcalk_04NS_1758_046TreinspotterSkymo

Frison
5

Bericht door Frison »

Het laatste wat ik er over wil zeggen is, kijk nu eens op je gemak (en niet door een roze bril) naar de getoonde afbeeldingen.

En dit is wat ik eerder zei:
Maar hou me ten goede, ik waardeer jullie werk en inspanning. Ik kan het niet maar zie wel andere routes die er toch net iets meer uitzien.

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Ik weet wat je zegt he Frits en ik snap een deel van je feedback ook zeker, wat ik ook gisteren zei.
Die invulling van auto's en personen vind ik gewoon lastig, daar ben ik heel eerlijk in. Ik vind het namelijk moeilijk om te bepalen hoeveel en waar, maar dat we jarenlang niks doen is ook geen oplossing. Daar kan ik je niet anders dan volledig gelijk in geven, zo simpel is dat.

En ja ik weet dat je de bouw waardeert, dus erg dankjewel daarvoor. :smile: Wat ik alleen lastig vindt in deze situatie, dat zie ik ook wel in het algemeen meer gebeuren de afgelopen jaren, is dat er meer vergelijkingen beginnen te komen tussen routes op basis van kwaliteit niveau.

Pak even een route als HSL en A&T. Dat zijn routes met een kwaliteit niveau waar zelfs ik (bij wijze van uiteraard, niet letterlijk) door de knieën ga en buigingen maak van: Wat is dit een ongekend fantastische kwaliteit.

Druk je dat in cijfers uit kom ik persoonlijk uit op een 9,8, zo bizar goed.
Ik weet ook direct dat wij nooit een 9,8 zal halen in NONL. Als ik een 8 haal ben ik zal zeer tevreden, waar we van een 5 afkwamen wat Clip al zei in zijn bericht.

En daarom zit ik van: Is het wel eerlijk om de routes op kwaliteit niveau te gaan vergelijken op deze manier. De ene bouwer is veel handiger in dingen dan de ander bouwer wat helemaal prima is. En samen komt dat tot een niveau waar anderen in staat zijn een nog hoger niveau te halen. En beide is prima.

Alleen ben ik van mening dat dit niet een voorwaarde mag zijn van een objectenbouwer dat een route moet voldoen aan de hoogste kwaliteitsnormen van de beste routes die er in de NL community gebouwd zijn. Dan denk ik dat je de lat te hoog legt voor de bouwers wat naar mijn mening niet helemaal eerlijk is. Maar goed, zo kijk ik er naar.

Dan het laatste wat ik er ook over wil zeggen nu:
Ik merk dat jij duidelijk een invulling voor ogen hebt Frits hoe je het zou willen zien qua invulling van auto's, personen, graffiti, etc. Ik bied je daarom aan (maar dat laat ik verder volledig aan jou of je hier wel of niet op ingaat) om ons te helpen en mede bouwer te worden van NONL waar wij samen deze feedback punten goed kunnen invullen en aanpakken en jij mij eventueel lessen leert of praktijk voorbeelden geeft hoe dit te doen.
FrisonKcalk_04Treinspotterdanielxdaniel

Frison
5

Bericht door Frison »

Nee dankjewel, maar ik zal zeker geen medebouwer worden. :sweat_smile:

En het is echt niet moeilijk om hier en daar eens wat mensen, fietsers en auto's neer te zetten. Het hoeft geen drukke boel te worden, maar met de low poly 2D plaatjes kan je al een leuk beeld krijgen en toont het gelijk een stuk minder doods en steriel. :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
mkasthijs

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Dan nog ter info Frits
Je feedback wordt zeker ten harte genomen
De maker van het te roze fietspad gaat een lichtere variant maken die beter aansluit :smile: ;)

En dank voor de fietsen :D
Kcalk_04TreinspotterFrisondanielxdaniel

Wadlopertje
5
Gegeven waarderingen: 2289 keren
Ontvangen waarderingen: 339 keren

Bericht door Wadlopertje »

Ziet er weer mooi uit! Ben benieuwd naar de vorderingen. Gaat de Hanzeboog ook op de schop? Aangezien Frison de lat hoog legt valt daar nog wel wat aan te verbeteren :zipper_mouth:
Deze gebruikers waarderen Wadlopertje voor dit bericht:
Frison
Afbeelding

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Wat is er mis met de Hanzeboog dan? Los van de RGS stond de Hanzeboog niet op de planning dat daar iets gaat veranderen.
De Hanzeboog is in V6.5 helemaal aangepakt met de grote update van Almere erbij en die ligt er nu in conform de huidige bouwstijl.
De hele RGS ligt er opnieuw in en gaat volledig conform de huidige situatie opgebouwd worden, maar dat is het dan ook.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
Treinspotterrabby62danielxdaniel

fg55
4
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door fg55 »

Hallo allemaal, Ik heb deze mooie route aangelegd. En alles uit de handleiding gedownload en gevolgd. Ik heb dit probleem. En kan het niet repareren. Wat mis ik? Alles is geïnstalleerd. Afbeelding
Afbeelding

Koplopermau
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 127 keren
Ontvangen waarderingen: 340 keren

Bericht door Koplopermau »

De dijken onder je zijn van UKTS, download de UKTS pakketten even. Deze kan je vinden in de handleiding op de download pagina. Ik zie dat je al veel hebt, dus nog even de laatste puntjes op de i zetten en dan komt het goed. :smile:
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

fg55
4

Bericht door fg55 »

Ik volgde haar advies op. En alle UKTS-pakketten zijn geïnstalleerd. Helaas blijft de fout bestaan.

Koplopermau
Moderator
5
Gegeven waarderingen: 127 keren
Ontvangen waarderingen: 340 keren

Bericht door Koplopermau »

Er zijn nog twee dijken die we vaak gebruiken en dat zijn de UKTS Additional Embankments v1.4 (klik hier) en de COHA dijken (klik hier). Beide staan netjes in de handleiding. Downloaden maar. :blush:

Mocht het daarna alsnog niet werken, laat het dan weten.
Deze gebruikers waarderen Koplopermau voor dit bericht:
fg55
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

fg55
4

Bericht door fg55 »

Super. Bedankt. Het is uitgewerkt. Ik wil jullie bedanken voor de snelle en goede hulp :blush:
Deze gebruikers waarderen fg55 voor dit bericht:
mkasthijs

Terug naar “Routes”