[DEC] NS Plan X Soundmod

In deze categorie vind je sound mods voor divers rollend materieel.

Moderator: Download Team

ChronicalCae
5
Gegeven waarderingen: 60 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

[DEC] NS Plan X Soundmod

Bericht door ChronicalCae »

Afbeelding

Afbeelding
Deze inhoud is alleen te zien voor ingelogde gebruikers.

Afbeelding Beschrijving
Met deze soundmod probeer ik het oude DE1/2- en Kameel-geluid weer tot leven te brengen in TSC. Ik heb m’n best gedaan om zoveel mogelijk echte samples van de DE1/2 te vinden... niet makkelijk, want er zijn niet veel goede opnames van overgebleven. Toch is het gelukt om een hoop authentieke geluiden te verzamelen die dat typische gevoel van die oude dieseltreinen weergeven.

Een paar geluiden, zoals wisselgeluiden, remgeluiden en wat kleine omgevingsgeluiden, komen van andere soundmods. Dat heb ik gedaan om het geheel wat voller en realistischer te maken. Het moest immers een beetje die ouderwetse sfeer hebben, zonder dat het leeg of nep aanvoelt.

De motorgeluiden zelf zijn natuurlijk allemaal echt van de DE1/2 en de Kameel, dat karakteristieke gebrom en dat rauwe dieselgeluid mocht absoluut niet ontbreken. Er zit ook wat variatie in de toerentallen en belasting, zodat het allemaal wat levendiger klinkt in de game.

Kortom, het is geen perfecte reconstructie, maar wel een eerbetoon aan die oude treinen waar zoveel liefhebbers warme herinneringen aan hebben. Het idee was om die unieke sfeer van het geluid van de motor die aanslaan en het doffe gebrom op hoge toerental weer een beetje terug te brengen. Hopelijk lukt het om dat gevoel over te brengen zodra je ermee gaat rijden.

Afbeelding Description
With this soundmod, I’ve tried to bring the classic DE1/2 and “Kameel” sounds back to life in TSC. I did my best to find as many real DE1/2 samples as possible... not an easy task, since there aren’t many good recordings left. Still, I managed to collect quite a few authentic sounds that really capture the vibe of those old diesel units.

Some of the other sounds, like switch clicks, brake noises, and small ambient sounds, come from other sound mods. I added those to make everything feel a bit fuller and more natural, it needed that vintage atmosphere without sounding empty or fake.

The engine sounds themselves are, of course, straight from the DE1/2 and the Kameel. That distinctive rumble and rough diesel tone just had to be there. There’s also some variation in RPM and load to make everything sound more alive in-game.

So yeah, it’s not a perfect reconstruction, but more of a tribute to those classic trains that so many rail fans have fond memories of. The goal was to bring back that unique atmosphere... the engine firing up, the deep hum at higher revs and hopefully, it gives you that same nostalgic feeling once you start driving.

Benodigde addons / Required addons:
DuchSims:
- NS Plan X v2.0 (Marc D)

Versie: v1.0
Auteur: Jackynetic
BestandsID: ds-ts-0313
Bestandstype: .exe
Aspirant machinist op het STC.
Soundmodder en beheerder van DEC in mijn vrije tijd.

Terug naar “Sound mods”