Problemen met t hart van nederland

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
JochemTah
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Problemen met t hart van nederland

Bericht door JochemTah »

ik heb vandaag alle assets en mods gedownload alleen ik krijg steeds errors als ik probeer in een van de gamemodes probeer te gaan
ik weet niet precies wat ik moet doen want ik heb wel alle dingen volgensmij die ik nodig heb hiervoor
ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken
Afbeelding

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1609 keren
Ontvangen waarderingen: 9555 keren

Re: Problemen met t hart van nederland

Bericht door Frison »

Simpel, je mist een (paar) trein(en) dus even verder kijken en aanschaffen.
Maar ik verwacht dat je buiten deze dingen nog wel meer tegen zal komen. :wink:
Wat er niet is, kan je niet zien
Wat je niet ziet, kan er wel zijn.

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2644 keren
Ontvangen waarderingen: 2974 keren

Bericht door Marklin »

Heb jij Im_Kblitzer_Bergland wel geïnstalleerd staan?, daar zit oa. de Liebherr900 en nog veel meer in wat dus ook missend is?
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

JochemTah

Bericht door JochemTah »

Marklin schreef:
03 dec 2025, 10:05
Heb jij Im_Kblitzer_Bergland wel geïnstalleerd staan?, daar zit oa. de Liebherr900 en nog veel meer in wat dus ook missend is?
ik heb die wel geinstalleerd staan dus ik weet niet probleem niet precies
Frison schreef:
03 dec 2025, 08:01
Simpel, je mist een (paar) trein(en) dus even verder kijken en aanschaffen.
Maar ik verwacht dat je buiten deze dingen nog wel meer tegen zal komen. :wink:
en ik weet niet welke treinen ik moet aanschaffen want er stond niks over bij de handleiding

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Hmm, met welke versie van 't HvN speel jij dan, V2.0 is iig de laatste?

Edit/
Wat het laatste betreft, als men LocoSwap installeert en een scenario wilt rijden kijk dan eerst even met LocoSwap of je al het rollend materieel hebt, heeft alles een groen bolletje is het goed.
Maar zijn er 1 of meer rode bolletjes dan mist er wat waarbij TSC geheid fouten geeft en kun je n.a.v. dat gegeven proberen het te vinden enz. :wink:
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

JochemTah

Bericht door JochemTah »

bijna alle treinen zijn rood dus ik denk dat ik het probleem weet
waar kan ik de treinen downloaden/kopen

Christian983
5
Gegeven waarderingen: 243 keren
Ontvangen waarderingen: 115 keren

Bericht door Christian983 »

De meest gebruikte Nederlandse treinen zijn te koop bij https://christrains.com/
Tevens zijn op deze site ook de nodige freeware dingetjes te vinden.

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Ja dan mis je het een en ander, maar als je op een rood bolletje klikt dan kun je meteen zien wat er missend is, zie als voorbeeld het knipsel:

Afbeelding

Dus bij deze route -> scenario mist de BR 185 NS TraXX die dan gevonden c.q. geïnstalleerd moet worden.
Als je dan alle rode bolletjes hebt weggewerkt ben je klaar om te rijden (mits er geen gele bolletjes bij staan want dan is ook niet goed)

Je kunt in dit geval deze loc ook vervangen met een soortgelijke loc die je wel hebt.
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

SimPel
2
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door SimPel »

Mag ik hier even op aanhaken, aangezien ik het zelfde probleem heb?

Ik heb van Christrains de SLT gekocht en geïnstalleerd. Daarnaast alle benodigde add-ons uit de hart van Nederland 2.0 handleiding alsmede de 3 extra add-ons die in het topic vermeld zijn.

Bij het starten van Train Simulator kies ik Drive, dan selecteer ik de SLT en kies uit één van de twee beschikbare scenario's:
Afbeelding

Na het laden krijg ik deze foutmelding:
Afbeelding

Betekent dit dan dat ik je daadwerkelijk al die treinen moet aanschaffen?

mkasthijs
5
Gegeven waarderingen: 2226 keren
Ontvangen waarderingen: 2100 keren

Bericht door mkasthijs »

Je mist idd de ICM en SGM
Je kan escape doen en dan doorgaan en alsnog rijden, maar die treinen mis je dan in het scenario.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1

randomdude1035
1
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 19 keren

Bericht door randomdude1035 »

Ja, wat mkasthijs zegt klopt het is dus zo dat die treinen gebruikt worden in dat scenario en dat je die dus niet hebt. Escape can met ctrl+q en dan dus op doorgaan klicken of cancel ligt eraan welke taal je hebt . Dan kom je langs de error, maar die treinen zie je dan inderdaad niet langs rijden.
Scenario bouwer
Afbeelding

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Jullie vergeten erbij te vermelden als je dat uitvoert en de missende trein de spelerstrein is er niets te rijden.
In dit geval zal dat niet zo zijn omdat je de SLT hebt, mits de spelerstrein geen repaint is van het origineel. :wink:
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

Rob Jansen
Oprichter
5
Gegeven waarderingen: 211 keren
Ontvangen waarderingen: 380 keren

Bericht door Rob Jansen »

Scenario's maken gebruik van divers materieel en om het scenario te doen zoals de maker bedoeld heeft zal je al het materieel moeten hebben.
Als je net begonnen bent met Train Simulator zou je collectie nog niet al te groot zijn en kun je eventueel via zoals aangegeven de melding overslaan maar het scenario speelt dan mogelijk niet zoals die gebouwd is.

Gelukkig is er op dit moment een Kerst Sale bij diverse webshops begonnen voor ChrisTrains Add-Ons.
Breid je collectie langzaam uit, immers alles in 1x kopen is erg duur, maar koop een paar treinen zoals de bovengenoemde, dan heb je veel meer scenario's om goed te rijden en je ziet meer AI rijden in deze scenario's.
Oprichter van DutchSims en Content Creator op Afbeelding YouTube.
Check mijn website voor meer informatie wanneer de streams mogelijk terug komen tot dan is de content voornamelijk te vinden op YouTube!

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Ja idd Rob, en nog een vrijwel onmisbare hulp om scenario's te controleren of je alles aan materieel hebt om te kunnen rijden.
Zie hier en download -> installeer
LocoSwap-1.6.1.0.zip
.
Zie je dan bij een bepaalt scenario een of meerdere rode bolletjes dan is er missend materieel.
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

BeaudeB
2
Gegeven waarderingen: 4 keren

Bericht door BeaudeB »

Vervelend om te zien dat er wat mist, maar voor veel is een oplossing. Als het product niet meer te krijgen is kan hij altijd met LocoSwap vervangen worden zoals bovenstaand is vermeld.

Mocht je er niet bekend mee zijn, TS-Tools is ook enorm handig om te kijken of alle assets compleet zijn en in dat programma heb je een knop om alle scenario's van een route te checken op 'missing stock'.

De onderstaande link geeft toegang tot de pagina van TS-Tools.
viewtopic.php?f=55&t=69

Bij onduidelijkheden, of vragen mag je altijd contact opnemen via een PB/DM, reactie of een door jezelf gekozen manier. Hopelijk kom je er snel uit!
Met vriendelijke groet,

BeaudeB

Voor vragen of contact kunt u per persoonlijk bericht contact met mij opnemen.

SimPel
2

Bericht door SimPel »

Dank voor de reacties, we gaan er mee aan de slag.

Net als de persoon die dit topic startte vraag ik me ook af waarom deze treinen niet vermeld staan in de handleiding, hoort toch gewoon bij de benodigde payware? Natuurlijk begrijp ik dat verreweg de meeste gebruikers door de tijd heen al een collectie hebben opgebouwd maar als beginner is het vrij zonde als je een paar andere add-ons hebt aangeschaft, enkele uren gespendeerd hebt aan downloaden en installeren van de freeware add-ons om dan alsnog te merken dat je meer moet aanschaffen.
Deze gebruikers waarderen SimPel voor dit bericht:
BeaudeB

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Welk scenario is het dan? Heb je daar een link van?

Frison
5

Bericht door Frison »

SimPel schreef:
18 dec 2025, 14:22
Dank voor de reacties, we gaan er mee aan de slag.

Net als de persoon die dit topic startte vraag ik me ook af waarom deze treinen niet vermeld staan in de handleiding, hoort toch gewoon bij de benodigde payware? Natuurlijk begrijp ik dat verreweg de meeste gebruikers door de tijd heen al een collectie hebben opgebouwd maar als beginner is het vrij zonde als je een paar andere add-ons hebt aangeschaft, enkele uren gespendeerd hebt aan downloaden en installeren van de freeware add-ons om dan alsnog te merken dat je meer moet aanschaffen.

Nou ja, weer een tevreden gebruiker. :joy:

Maar, je gaat met de scenario's zelf de mist in, want op de download pagina staat over het algemeen welke objecten er extra nodig zijn, dus niet gelijk klagen maar eerst lezen van de handleiding en overige informatie, dan vragen en niet klagen. :wink:

Marklin
5

Bericht door Marklin »

Ja SimPel ik begrijp de frustratie (als het gaat over meegeleverde scenario's) maar zoals aangegeven zijn daar programma's voor om te achterhalen wat nodig is per scenario.
Dit is in het algemeen, maar als wij routebouwers jaren met een route bezig zijn mogen wij toch op zijn minst verwachten dat de gebruiker er ook wat voor mag doen.
Afijn, zal een leesmij bestandje toevoegen door TS_Tools samengesteld met al het gebruikte materieel en zelf even moet ordenen op scenario's en zo een overzicht krijgt wat er is gebruikt.
En dat valt mee, het zijn er maar 5856 zowel pay- als freeware aan locs, rijtuigen, wagons enz.

Download Gebruikt materieel! :wink:
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

SimPel
2

Bericht door SimPel »

Frison schreef:
18 dec 2025, 15:38
Nou ja, weer een tevreden gebruiker. :joy:

Maar, je gaat met de scenario's zelf de mist in, want op de download pagina staat over het algemeen welke objecten er extra nodig zijn, dus niet gelijk klagen maar eerst lezen van de handleiding en overige informatie, dan vragen en niet klagen. :wink:
Ik klaag niet maar geef mijn perspectief, jammer dat je dat negatief opvat want zo was het niet bedoeld.

En verder is mijn punt dus dat ik exact gedaan heb wat jij zegt, ik heb de downloadpagina en handleiding tot op de letter gevolgd. Nergens staat dat je die treinen moet aanschaffen.

---
Marklin schreef:
18 dec 2025, 16:00
Ja SimPel ik begrijp de frustratie (als het gaat over meegeleverde scenario's) maar zoals aangegeven zijn daar programma's voor om te achterhalen wat nodig is per scenario.
Dit is in het algemeen, maar als wij routebouwers jaren met een route bezig zijn mogen wij toch op zijn minst verwachten dat de gebruiker er ook wat voor mag doen.
Afijn, zal een leesmij bestandje toevoegen door TS_Tools samengesteld met al het gebruikte materieel en zelf even moet ordenen op scenario's en zo een overzicht krijgt wat er is gebruikt.
En dat valt mee, het zijn er maar 5856 zowel pay- als freeware aan locs, rijtuigen, wagons enz.

Download Gebruikt materieel! :wink:
Het is geen frustratie, meer een observatie vanuit het perspectief van een beginner. Jammer dat hier zo defensief op gereageerd wordt, dat begrijp ik niet zo goed.

Je opmerking dat de gebruiker er ook wat voor mag doen kan ik niet helemaal plaatsen. Denk dat ik ongeveer vier uur bezig ben geweest om alle componenten uit de handleiding te downloaden en te installeren. Inclusief de aanschaf van de base game en add-ons via Steam. Daarbij tegen problemen aangelopen met utitlities.exe die een codepage fout geeft als je je regional settings niet op Engels hebt staan, met wat Googelen en proberen opgelost. Gedeald met zeker vijf verschillende vormen van distributies, waaronder drie verschillende installers, op een bepaald moment ontdekken dat je te snel doorklikt en een vooringevuld pad naar de D:\ schijf staat, ZIP-bestanden daarin weer ZIP-bestanden, tientallen rwp-bestanden via de utility geïnstalleerd, andere archieven direct naar \Assests gekopieerd. Registraties aangemaakt op vier verschillende forums om te kunnen downloaden, zoeken naar alternatieve locaties omdat een handvol links niet meer werken, etc. En dan uiteindelijk vastlopen met bovenstaande foutmelding dat je treinen mist.

Let op: bovenstaande is geen klacht maar gewoon ter info. Wees je er van bewust dat elke beginner op dit punt enkele tientallen euro's en een aantal uur arbeid heeft zitten voordat ze tegen het issue van missende treinen aanlopen. De enige reden dat ik dat zo uitgebreid uitschrijf is de opmerking dat ik ook wel wat moeite mag doen, die ik een beetje misplaatst vindt.

Anyway, het werk wordt van harte gewaardeerd en mijn ervaringen als beginner dienen ter info. Ik zal even kijken welke treinen ik nog bij Chris aan ga schaffen en dan kijken hoever ik met Locoswap ga komen. Vroeg of laat zal ik toch eens langs mijn eigen woonplaats gaan rijden. :)

---
mkasthijs schreef:
18 dec 2025, 14:55
Welk scenario is het dan? Heb je daar een link van?
Ik schreef scenario maar had misschien route moeten zeggen? Het gaat in ieder geval om 't Hart van Nederland V2.0: viewtopic.php?f=64&t=524. Beantwoordt dit je vraag?

Frison
5

Bericht door Frison »

Ja zo krijg je nou verwarring. :sweat_smile:

Als je spreekt over een scenario terwijl je een route bedoeld.

Als je nou eens uit de DS download pagina een paar scenario's uitzoekt waarvan je wel alle vermelde objecten bezit, dan krijg je een duidelijk beeld van deze route en kan je ook beter inschatten wat je nog wil aanschaffen.

En verder, gebruik de aangegeven methode om missende objecten te negeren, dan kan je ook rijden.

mkasthijs
5

Bericht door mkasthijs »

Ah, de hele route, dat verklaard al meer.
Maar dan snap ik je melding niet, want dat is wel een scenario melding (van de melder dan, niet van jou). Dus geef aub iets meer context ;)
Ik ben het spoor nu even bijster

SimPel
2

Bericht door SimPel »

Frison schreef:
18 dec 2025, 17:36
Als je nou eens uit de DS download pagina een paar scenario's uitzoekt waarvan je wel alle vermelde objecten bezit, dan krijg je een duidelijk beeld van deze route en kan je ook beter inschatten wat je nog wil aanschaffen.
Okay, ik snap de spraakverwarring. Sorry. Dat verklaart een stuk, denk dat ik het begin te begrijpen.

Het gaat mij dus inderdaad om de meegeleverde scenario's bij de route 't Hart van Nederland. Ik zou aannemen dat wanneer je alle add-ons uit de handleiding en de downloadpagina (viewtopic.php?f=64&t=524) installeert je in ieder geval de meegeleverde scenario's kunt rijden. Dat betekent dat de Christrains SGM en ICM aan de handleiding zouden moeten worden toegevoegd.

Zeg ik dat goed zo?

Bij de overige topics in viewforum.php?f=64, bijvoorbeeld viewtopic.php?f=64&t=4580, staat inderdaad keurig welke Christrains treinen er vereist zijn. Op basis van de spraakverwarring begrijp ik waarom jullie denken dat ik wel zo'n scenario zou hebben geinstalleerd maar niet de benodigde add-ons, die in die gevallen inderdaad keurig vermeld zijn.

Wadlopertje
5
Gegeven waarderingen: 2367 keren
Ontvangen waarderingen: 349 keren

Bericht door Wadlopertje »

Als ik het zo lees bedoeld SimPel Harderwijk-Amersfoort op 't hart van Nederland v2.0.
Vervelend dat je tegen foutmeldingen aan blijft lopen. Ik snap dat het een hele zoektocht is in het begin wanneer je net start met Train Simulator.
Gelukkig helpen we elkaar hier op het juiste spoor. :checkmark:
Afbeelding

Marklin
5

Bericht door Marklin »

SimPel schreef:
18 dec 2025, 17:17
Je opmerking dat de gebruiker er ook wat voor mag doen kan ik niet helemaal plaatsen.
Daar bedoelde ik mee te zeggen dat de gebruiker met de beschikbare middelen het materieel zelf bij elkaar probeert te zoeken wat mist, daar is het een hobby voor, en ja iedereen heeft het liefst hapklare brokken als het maar vlug en snel gaat.
Denk dat ik ongeveer vier uur bezig ben geweest om alle componenten uit de handleiding te downloaden en te installeren.
Nou dat is niets vergeleken hoe lang ik al met de route bezig ben, geen 4 uur/4 maand/4 jaar maar al gauw meer dan 10 jaar.
Afbeelding

Prettige Kerstdagen!

Terug naar “Vragen”