ik weet niet precies wat ik moet doen want ik heb wel alle dingen volgensmij die ik nodig heb hiervoor
ik zou graag wat hulp kunnen gebruiken

ik heb die wel geinstalleerd staan dus ik weet niet probleem niet preciesMarklin schreef: ↑03 dec 2025, 10:05Heb jij Im_Kblitzer_Bergland wel geïnstalleerd staan?, daar zit oa. de Liebherr900 en nog veel meer in wat dus ook missend is?
en ik weet niet welke treinen ik moet aanschaffen want er stond niks over bij de handleiding

SimPel schreef: ↑18 dec 2025, 14:22Dank voor de reacties, we gaan er mee aan de slag.
Net als de persoon die dit topic startte vraag ik me ook af waarom deze treinen niet vermeld staan in de handleiding, hoort toch gewoon bij de benodigde payware? Natuurlijk begrijp ik dat verreweg de meeste gebruikers door de tijd heen al een collectie hebben opgebouwd maar als beginner is het vrij zonde als je een paar andere add-ons hebt aangeschaft, enkele uren gespendeerd hebt aan downloaden en installeren van de freeware add-ons om dan alsnog te merken dat je meer moet aanschaffen.
Ik klaag niet maar geef mijn perspectief, jammer dat je dat negatief opvat want zo was het niet bedoeld.Frison schreef: ↑18 dec 2025, 15:38Nou ja, weer een tevreden gebruiker.![]()
Maar, je gaat met de scenario's zelf de mist in, want op de download pagina staat over het algemeen welke objecten er extra nodig zijn, dus niet gelijk klagen maar eerst lezen van de handleiding en overige informatie, dan vragen en niet klagen.![]()
Het is geen frustratie, meer een observatie vanuit het perspectief van een beginner. Jammer dat hier zo defensief op gereageerd wordt, dat begrijp ik niet zo goed.Marklin schreef: ↑18 dec 2025, 16:00Ja SimPel ik begrijp de frustratie (als het gaat over meegeleverde scenario's) maar zoals aangegeven zijn daar programma's voor om te achterhalen wat nodig is per scenario.
Dit is in het algemeen, maar als wij routebouwers jaren met een route bezig zijn mogen wij toch op zijn minst verwachten dat de gebruiker er ook wat voor mag doen.
Afijn, zal een leesmij bestandje toevoegen door TS_Tools samengesteld met al het gebruikte materieel en zelf even moet ordenen op scenario's en zo een overzicht krijgt wat er is gebruikt.
En dat valt mee, het zijn er maar 5856 zowel pay- als freeware aan locs, rijtuigen, wagons enz.
Download Gebruikt materieel!![]()
Ik schreef scenario maar had misschien route moeten zeggen? Het gaat in ieder geval om 't Hart van Nederland V2.0: viewtopic.php?f=64&t=524. Beantwoordt dit je vraag?
Okay, ik snap de spraakverwarring. Sorry. Dat verklaart een stuk, denk dat ik het begin te begrijpen.

Daar bedoelde ik mee te zeggen dat de gebruiker met de beschikbare middelen het materieel zelf bij elkaar probeert te zoeken wat mist, daar is het een hobby voor, en ja iedereen heeft het liefst hapklare brokken als het maar vlug en snel gaat.
Nou dat is niets vergeleken hoe lang ik al met de route bezig ben, geen 4 uur/4 maand/4 jaar maar al gauw meer dan 10 jaar.Denk dat ik ongeveer vier uur bezig ben geweest om alle componenten uit de handleiding te downloaden en te installeren.