Repaint BR408
-
stoker1952
- 4
- Gegeven waarderingen: 69 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Repaint BR408
Na vele malen proberen is het mij eindelijk gelukt om de repaint van de Velaro BR408 (van Hannah) te installeren met gebruik van de .bat file. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de eindrijtuigen niet zichtbaar zijn, terwijl ook daar de geo files met de .bat geplaatst zijn. De tussenrijtuigen zijn wel te selecteren. Voordat ik met deze installatie begon had ik eerst alle files van de BR408 verwijderd. Na de installatie de cache geleegd. Ik weet het even niet meer, wie weet raad?
-
DutchGaming123
- 5
- Gegeven waarderingen: 17 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Re: Repaint BR408
Toevallig heb ik dit probleem ook gehad, en ik heb deze na 2 jaar nog steeds niet weten op te lossen. Ik krijg de foutcode: ''Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden.'' Ik heb het zelfde geprobeerd als wat je al aangaf, helaas ook zonder resultaat. Het gekke is dat sommige Bat. bestanden wel werken en andere niet, terwijl ik wel over de benodigde payware beschik, het is en blijft af en toe een raadsel met TS. Ik hoop dat iemand hier ook een oplossing voor heeft 
-
Giel1402
- 6
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 8 keren
Handmatig de bestanden verplaatsen heeft bij mij geholpen. Het .bat bestand hernoemen naar een .txt en openen, vervolgens simpel weg lezen welk bestand waarheen moet.
- Deze gebruikers waarderen Giel1402 voor dit bericht:
- DutchGaming123
-
stoker1952
- 4
Eerst de geo files vanuit de .ap van de br407 (niet uitgepakt, maar het archief geopend), daarna vanuit de ICE3_NEO map. Bij beiden geen resultaat. Als er iemand is bij wie het wel gelukt is, welke datum staat er dan achter de geo files, bij mij is dat 2-11-2018. Blijft vreemd dat de tussenrijtuigen wel te zien zijn in de juiste kleurstelling
-
Treintje
- 4
- Gegeven waarderingen: 41 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Ik heb alles werkend gekregen door eerst BR407Pack01 uit te pakken. vervolgens de 408 repaint uitpakken en handmatig in de map in de juiste mappen plaatsen.
Het is even koppie erbij houden maar daarna heb je ook wat Ik heb 2x8 rijtuigen

Het is even koppie erbij houden maar daarna heb je ook wat Ik heb 2x8 rijtuigen

-
stoker1952
- 4
OK, maar hier in het forum wordt regelmatig gezegd dat je de .ap files nooit uit moet pakken. Als ik in de .ap file moet zijn dan doe ik dat altijd door het archief te openen. Als ik de repaint map uitpak, komt er een map met de naam Velaro MS, daarin kom ik na twee keer klikken de map DTG tegen. Als ik de inhoud daarvan toch naar de originele DTG map kopieer, dan staat alles toch op de goede plek? Als ik die dan open dan staan er in de map "electric" twee mappen: een BR407, met daarin de repaints van onder ander de Eurostar en een nieuwe BR408 map, met daarin de repaints waar het om gaat. Zoals eerder vermeldt, de tussenrijtuigen die in die map staan zijn wel zichtbaar in TSC. Maar in welke map staan ze dan bij u? En waar van daan hebt u de geo files voor de endwagens gekopieerd?
-
Rob Jansen
- Oprichter
- 6
- Gegeven waarderingen: 224 keren
- Ontvangen waarderingen: 396 keren
Dat is 100% zeker, het is nooit de bedoeling om een .AP bestand uit te pakken binnen je RailWorks map, haal alleen de bestanden eruit die nodig zijn.stoker1952 schreef: ↑09 mei 2026, 17:58OK, maar hier in het forum wordt regelmatig gezegd dat je de .ap files nooit uit moet pakken.
Als ik in de .ap file moet zijn dan doe ik dat altijd door het archief te openen.
Sommige handleidingen bij repaints of zelfs meegeleverde .BAT bestanden doen dat helaas wel, daarom altijd het advies, handmatig uitpakken.
Het neemt extra ruimte in beslag (kost je meer ruimte dan een handleiding map opruimen).
Tevens kijkt TS, altijd, eerst naar bestanden, buiten, de .AP en gaat als die, die niet kan vinden de bestanden uit de .AP laden.
Voor je geval:
1) Zet de maps "Assets" uit "Velaro MS" in je Railworks map
2) Open nu uit Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01 het bestand BR407Pack01Assets.ap
3) Navigeer in dat bestand naar "RailVehicles\Electric\BR407\DB"
4) Kopieer alle *.GeoPcDx bestand in die map naar map in \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR408 (ja, het is een dubbele map)
5) Herhaal stap 4 voor \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR 408 001 Europa
6) Herhaal stap 4 voor \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR 408 002 Bundesbahn
7) Herhaal stap 4 voor \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR 408 009 Premiere
8 ) Herhaal stap 4 voor \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR 408 022 Pride
9) Herhaal stap 4 voor \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR 408 058 BRD
10) Navigeer in je BR407Pack01Assets.ap nog 1 map dieper, naar \Cabview en kopieer daar het enige .GeoPcDx bestand naar \Railworks\Assets\DTG\BR407Pack01\BR408\BR408\CabView
Dat is alles, als daar iets nog niet mee lukt dan deugt de repaint niet of toch iets mis op je eigen systeem met instellingen of iets externs wat het tegenhoud
Zoals je ziet, elke map heeft elke GeoPcDx, je kunt elke keer dezelfde 8 bestanden pakken en alleen de oorspronkelijke map heeft een CabView extra.
-
Marklin
- 6
- Gegeven waarderingen: 2839 keren
- Ontvangen waarderingen: 3131 keren
Ja dat is zo wat de .ap uitpakken betreft, maar het zijn wel 54 geo.. bestanden die je dan moet copy/paste en sla je er een over en/of de verkeerde pakt en ook nog in de verkeerde map plaatst werkt het niet goed.
Kortom als je enkel van het .ap bestand de Assets\DTG\BR407Pack01\RailVehicles\map uitpakt, (die dan in de map van het .ap bestand moet staan) dan de repaint installeert en vervolgens de .bat uitvoert is de makkelijkste weg.
Nja je hebt dan wel dubbele originele mappen c.q. bestanden (die dus uitgepakt zijn} maar als je wat handig bent en je weet wat je doet zou dat weer verwijderd kunnen worden.
Als ik het goed heb kan de BR407 map(pen) daarna weg, als je de BR408 map(pen) maar laat staan.
Edit/
Rob Jansen was mij net even voor wat ook een optie is.
Kortom als je enkel van het .ap bestand de Assets\DTG\BR407Pack01\RailVehicles\map uitpakt, (die dan in de map van het .ap bestand moet staan) dan de repaint installeert en vervolgens de .bat uitvoert is de makkelijkste weg.
Nja je hebt dan wel dubbele originele mappen c.q. bestanden (die dus uitgepakt zijn} maar als je wat handig bent en je weet wat je doet zou dat weer verwijderd kunnen worden.
Als ik het goed heb kan de BR407 map(pen) daarna weg, als je de BR408 map(pen) maar laat staan.
Edit/
Rob Jansen was mij net even voor wat ook een optie is.
-
stoker1952
- 4
Punt 10 zoals Rob beschreef was de boosdoener, die werd niet door de .bat files geïnstalleerd. Handmatig bij alle treinstellen van de 408 gedaan, en voila, probleem opgelost. Allemaal bedankt voor jullie hulp.
- Deze gebruikers waarderen stoker1952 voor dit bericht:
- Treintje
-
Treintje
- 4
- Gegeven waarderingen: 41 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Nog eventjes dan; Als je, net als ik, je ap file heb uitgepakt; kan je, na dat je de 408 werkend hebt gekregen, deze files nu allemaal opnieuw in je geopende standaard BR407Pack01Assets.ap file slepen. Daarna de ap sluiten en alles wordt opnieuw, met je 408 er nu ook bij, ingepakt. Dit kan je het makkelijkst doen met gebruik van TCMD met 2 vensters met in een de geopende AP en de ander de uitgepakte files.
-
stoker1952
- 4
Ik heb de ap files niet uitgepakt, maar de ontbrekende geo van de cabvieuw gekopieerd door het openen van het archief. De map 408 map staat nu buiten de .ap van de BR407, met denk ik, het voordeel dat je bij een update of opnieuw installeren de 408 map niet kwijt ben. Als ik het fout heb dan hoor ik het wel.
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
- Gegeven waarderingen: 825 keren
- Ontvangen waarderingen: 1731 keren
Dit is het domste wat je kunt doen, want zodra Steam een update doorvoert of je een steam check uitvoert, wordt het volledige .ap-bestand vervangen door het originele bestand, en worden alle bestanden die zich buiten de .ap-map bevinden die ook in het .ap-bestand staan, eveneens verwijderd.Treintje schreef: ↑10 mei 2026, 13:50Nog eventjes dan; Als je, net als ik, je ap file heb uitgepakt; kan je, na dat je de 408 werkend hebt gekregen, deze files nu allemaal opnieuw in je geopende standaard BR407Pack01Assets.ap file slepen. Daarna de ap sluiten en alles wordt opnieuw, met je 408 er nu ook bij, ingepakt. Dit kan je het makkelijkst doen met gebruik van TCMD met 2 vensters met in een de geopende AP en de ander de uitgepakte files.
Kijk je moet het natuurlijk zelf weten maar echt handig is het niet
- Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht:
- Rob Jansen
-
jkramer
- 3
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Zojuist via de Steam sale de BR407 Emu add-on gekocht, die in mijn Steamaccount is aangevinkt om te installeren.
Helaas vind ik deze download niet terug op mijn harde schijf. Ik zou verwachten dat deze terug te vinden zou moeten zijn via:
D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets\DTG\BR407Pack01
Maar waar de mappen voor de andere BR* packs wel aanwezig zijn ontbreekt de genoemde BR407-pack.
Hoe kan ik deze aankoop alsnog beschikbaar maken?
Helaas vind ik deze download niet terug op mijn harde schijf. Ik zou verwachten dat deze terug te vinden zou moeten zijn via:
D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets\DTG\BR407Pack01
Maar waar de mappen voor de andere BR* packs wel aanwezig zijn ontbreekt de genoemde BR407-pack.
Hoe kan ik deze aankoop alsnog beschikbaar maken?
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
Soms kan het zijn dat je Steam opnieuw moet op starten zo dat hij als nog gedownload word.
-
jkramer
- 3
Bedankt voor de snelle reactie maar helaas heeft het herstarten van Steam en Trainsim niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Wel vond ik via het pad: D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\downloading\24010\Assets\DTG\BR407Pack01
het bestand BR407Pack01Assets.ap van ruim 200MB.
Vreemd dat de assets (inhoud uit het .ap bestand) niet terug te vinden zijn in de map D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets\DTG
Uiteraard kan ik de de submap ..\BR407Pack01 handmatig aanmaken en daarin het .ap bestand kopiëren, maar moet ik dan de cache van Trainsim legen en
daarna Trainsim opnieuw opstarten?
Of is er een andere manier waarmee geforceerd kan worden dat de installatie vanuit Steam geforceerd kan worden.
Wel vond ik via het pad: D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\downloading\24010\Assets\DTG\BR407Pack01
Vreemd dat de assets (inhoud uit het .ap bestand) niet terug te vinden zijn in de map D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets\DTG
Uiteraard kan ik de de submap ..\BR407Pack01 handmatig aanmaken en daarin het .ap bestand kopiëren, maar moet ik dan de cache van Trainsim legen en
Of is er een andere manier waarmee geforceerd kan worden dat de installatie vanuit Steam geforceerd kan worden.
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
Nou ik zou sowieso het niet met de hand doen.
Wat je kan doen is even de DLC uit zetten en weer aan zetten en steam herstarten en dan bedoel ik ook echt afsluiten dus niet alleen boven aan maar ook onder bij je tijd.
Mocht dat niet werken zou ik eens een Steam check laten uitvoeren op je TS, let wel op dat eventuele route updates op de DTG route en andere soorten update zo als het weer van AP worden reset.
Wat je kan doen is even de DLC uit zetten en weer aan zetten en steam herstarten en dan bedoel ik ook echt afsluiten dus niet alleen boven aan maar ook onder bij je tijd.
Mocht dat niet werken zou ik eens een Steam check laten uitvoeren op je TS, let wel op dat eventuele route updates op de DTG route en andere soorten update zo als het weer van AP worden reset.
-
jkramer
- 3
Bedankt voor de snelle reactie maar helaas heeft het herstarten van Steam en Trainsim niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Inmiddels is mij gebleken dat het bestand BR407Pack01.ap NIET m.b.v. WinRar of 7zip geopend kan worden, het archief is beschadigd.
Moet ik om het downloaden en installeren te forceren de inhoud van de map ..\downloading verwijderen en/of ook de map ..\downloading verwijderen?
Wie heeft de oplossing?
Inmiddels is mij gebleken dat het bestand BR407Pack01.ap NIET m.b.v. WinRar of 7zip geopend kan worden, het archief is beschadigd.
Moet ik om het downloaden en installeren te forceren de inhoud van de map ..\downloading verwijderen en/of ook de map ..\downloading verwijderen?
Wie heeft de oplossing?
-
stoker1952
- 4
Heb je al geprobeerd om in de map "steamapps" de map "downloading" te verwijderen, die staat er bij mij ook niet in, vraag mij niet hoe het komt dat hij er bij u wel in staat. Check wel even de DTG map die in de map "downloading" staat of daar nog meer recentere DTG aankopen instaan. Als dat zo is, en ze worden herkend in TSC en zijn bespeelbaar, dan zou ik deze handmatig naar de goede DTG map verplaatsen. Na het verwijderen Steam opnieuw opstarten. Vermoedelijk wordt tijdens het opstarten de BR407 opnieuw geïnstalleerd. Hopelijk wordt er dan geen downloading map aangemaakt, en komt hij wel tussen de andere BR mappen te staan die u al hebt. Anders zou u eerst kunnen proberen of de BR407 werkt als u de map BR407Pack01, incl. .ap file uit de verkeerde DTG overzet naar de goede, om daarna pas over te gaan tot de bovengenoemde verwijdering.
-
Rob Jansen
- Oprichter
- 6
- Gegeven waarderingen: 224 keren
- Ontvangen waarderingen: 396 keren
Het BR407Pack01Assets.ap hoort rond de 196mb te zijn zoals in de afbeelding hieronder, tevens kan je zien dat het correcte formaat is vanuit het directe SteamDepot voor deze DLC: https://steamdb.info/depot/861887/

Als die veel groter is, dan kan het niet anders zijn dat jezelf of iemand heeft zitten rommelen aan het bestand, aangezien 196mb het oorspronkelijk bestand is. Weet je zeker dat je niet toevallig het advies van treintje hebt opgevolgd, wat dus echt niet de bedoeling is?
Als je het BR407Pack01Assets.ap opent, hoort dit erin te staan direct, meer niet en de datums moeten ook hetzelfde zijn.jkramer schreef: ↑12 mei 2026, 20:12Vreemd dat de assets (inhoud uit het .ap bestand) niet terug te vinden zijn in de map D:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\RailWorks\Assets\DTG
Zoals aangegeven, pas nooit en te nimmer dit bestand handmatig aan.

Uitvinken in de Eigenschappen van de game onder DLC.
Daarna wachten totdat in het 'downloads' overzicht wat staat van de game, dan zou de map binnen Assets voor: Assets\DTG\BR407Pack01 leeg moeten zijn en/of niet meer bestaan.
Daarna weer aanvinken en wachten voor paar minuten, afhankelijk van je internet snelheid is deze snel binnen.
jkramer schreef: ↑12 mei 2026, 20:12Inmiddels is mij gebleken dat het bestand BR407Pack01.ap NIET m.b.v. WinRar of 7zip geopend kan worden, het archief is beschadigd.
De map downloading bestaat altijd in de \steam\steamapps of op de plek waar je een extra SteamLibrary (sinds paar jaar kan je geen eigenmap naam meer opgeven) met submappen steamapps en daarin common, downloading maar ook meer zoals shadercache, temp, music, workshop.stoker1952 schreef: ↑13 mei 2026, 14:02Heb je al geprobeerd om in de map "steamapps" de map "downloading" te verwijderen, die staat er bij mij ook niet in, vraag mij niet hoe het komt dat hij er bij u wel in staat.
Op zich kan de map downloading veilig weg mocht daar wat instaan, dan gaat Steam alleen mogelijk even over de zeik met een foutmelding en daarna herstart je de download en begint die overnieuw.
Mogelijk als Steam helemaal over de zeik is, dan gaat die de specifieke game helemaal verifiëren en dan moet je dus alle extra programma's die naast Steam hebt geïnstalleerd mogelijk opnieuw installeren (zoals het Skypack o.a.).
- Deze gebruikers waarderen Rob Jansen voor dit bericht:
- Rubku_NL
-
jkramer
- 3
Heren allereerst dank voor het meedenken en de geboden hulp.
Inmiddels is de BR407 geland in de juiste map en beschikbaar in Trainsim.
Het lijkt erop dat de download (het bestand BR407Pack01Assets.ap eerst in de map ..\downloading terecht komt en daarna
wordt geplaatst in de juiste map ..\Dtg\BR407Pack01
Nadat dit is gebeurd blijkt de map ..\downloading LEEG te zijn.
Het bestand BR407Pack01Assets.ap kan nu zonder foutmelding (beschadigd archief) worden geopend en de bestandsgroottes
komt overeen met de inhoud van de afbeelding van Rob Jansen.
Gelet op de voorgaande reacties/suggesties zal het beschikbaar maken van de BR408Velaro geen probleem mogen zijn.
Nogmaals dank!
Inmiddels is de BR407 geland in de juiste map en beschikbaar in Trainsim.
Het lijkt erop dat de download (het bestand BR407Pack01Assets.ap eerst in de map ..\downloading terecht komt en daarna
wordt geplaatst in de juiste map ..\Dtg\BR407Pack01
Nadat dit is gebeurd blijkt de map ..\downloading LEEG te zijn.
Het bestand BR407Pack01Assets.ap kan nu zonder foutmelding (beschadigd archief) worden geopend en de bestandsgroottes
komt overeen met de inhoud van de afbeelding van Rob Jansen.
Gelet op de voorgaande reacties/suggesties zal het beschikbaar maken van de BR408Velaro geen probleem mogen zijn.
Nogmaals dank!