CT Mat'64 update
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
- Gegeven waarderingen: 875 keren
- Ontvangen waarderingen: 1823 keren
Re: CT Mat'64 update
Dat komt deels doordat sommige stations vroeger een andere naam hadden, en een paar daarvan waren vroeger eindstations.
-
ChrisTrains
- 6
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 2018 keren
Oudere bestemmingen voor de jaren waarin de Mat’64 bezig was
- Deze gebruikers waarderen ChrisTrains voor dit bericht (totaal 5):
- R-Road • Rubku_NL • TfNLDE • mkasthijs • HondekopER
Ik ben hier om je geld te kosten. www.christrains.com 
-
Spoorwegen Nederland
- 4
- Gegeven waarderingen: 25 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Ik had dit zonet geprobeerd en daar stond gelukkig wel V4.0.0 van de Mat'64 dus heb hem natuurlijk direct geinstalleerd. En daardoor kon ik de versie toch nog vandaag even kort proberen deze avond. Heb gelijk ha het installeeren van de update het Reapaint Pack van DCR geinstalleerd en wat scenario's gedownlaod voor dat hok. En ik heb zonet het scenario van Mau gedaan. Dus ik zeg het maar zelf. Toch maar even goed opgelost maar niet dankbij de wijze raad van @Rubku_NL!Rubku_NL schreef: ↑05 jul 2026, 19:19Dit kan even duren; ik heb het zelf ook nog niet in mijn e-mail gezien.
Maar als je het bij Chris zelf heb gekocht kan je altijd naar mijn downloads gaan op de website van Chris
- Deze gebruikers waarderen Spoorwegen Nederland voor dit bericht:
- Rubku_NL
-
DutchSims200
- 2
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Update zelf is compleet waardeloos heb ook versie 4.0 geïnstalleerd en vervolgens ook de repaint pack maar als ik met de repaint van bijvoorbeeld RReis wil rijden zeg die gelijk een foutmelding An error is occured to play this Quick Drive Scenario dus gelijk de Mat 64 er af gegooid
-
Gerard1622
- 6
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Geachte Dutchsims mijn vraag is is de Karel alleen te koop bij christrains of is hij nog ergens anders te koop
-
ChrisTrains
- 6
Omdat de overeenkomst specifiek tussen mij en de Karel stichting is, kan ik deze op geen van de partnerwebshops aanbieden. Als je PayPal of een creditcard hebt (ik denk dat de meeste betaalpassen ook zouden moeten werken), dan kun je het in mijn winkel kopen. Zo niet, stuur me dan een ondersteuningsticket en we zullen kijken of we een alternatieve regeling kunnen bedenken.
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
Nou, nou, het meteen ‘waardeloos’ noemen is toch wel een beetje overtrokken
Heb je de Mat64 eerst helemaal verwijderd en daarna de update en het DCR-pakket geïnstalleerd?
Je hebt het trouwens over QD: 1. Op welke route is dit? 2. Is die QD eigenlijk wel geschikt voor die routeversie? 3. Heb je al een andere trein geprobeerd – zoals de originele Mat64 van Chris of een totaal andere trein?
Het is een beetje teleurstellend dat je de Mat64 meteen de schuld geeft zonder eerst te controleren wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik zou je aanraden om de punten die ik hierboven heb genoemd nog eens door te nemen en de situatie wat duidelijker uit te leggen.
Heb je de Mat64 eerst helemaal verwijderd en daarna de update en het DCR-pakket geïnstalleerd?
Je hebt het trouwens over QD: 1. Op welke route is dit? 2. Is die QD eigenlijk wel geschikt voor die routeversie? 3. Heb je al een andere trein geprobeerd – zoals de originele Mat64 van Chris of een totaal andere trein?
Het is een beetje teleurstellend dat je de Mat64 meteen de schuld geeft zonder eerst te controleren wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik zou je aanraden om de punten die ik hierboven heb genoemd nog eens door te nemen en de situatie wat duidelijker uit te leggen.
-
EnergeticWeeb
- 6
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Dat klinkt eerlijk gezegd niet direct als een probleem met de mat '64 zelf. Train Simulator staat er, vooral met Quick Drive, gewoon om bekend dat het soms zonder duidelijke reden niet werkt. Die modus is al jaren nogal temperamentvol.
Persoonlijk zou ik aanraden om de Scenario Editor een beetje te leren gebruiken en gewoon in Free Roam te rijden. Dat klinkt misschien wat ingewikkelder, maar als je het eenmaal doorhebt, geeft het juist veel minder problemen dan Quick Drive. Je hebt veel meer controle over je rit en bent niet afhankelijk van de eigenaardigheden van Quick Drive.
Persoonlijk zou ik aanraden om de Scenario Editor een beetje te leren gebruiken en gewoon in Free Roam te rijden. Dat klinkt misschien wat ingewikkelder, maar als je het eenmaal doorhebt, geeft het juist veel minder problemen dan Quick Drive. Je hebt veel meer controle over je rit en bent niet afhankelijk van de eigenaardigheden van Quick Drive.
- Deze gebruikers waarderen EnergeticWeeb voor dit bericht:
- Rubku_NL
Hard voor weinig, nooit chagrijnig.
23 jaar oud

23 jaar oud

-
RemkoH
- Beheerder
- 6
- Gegeven waarderingen: 202 keren
- Ontvangen waarderingen: 478 keren
Paypal is te koppelen aan normale betaalrekeningen.ChrisTrains schreef: ↑06 jul 2026, 17:21Als je PayPal of een creditcard hebt (ik denk dat de meeste betaalpassen ook zouden moeten werken), dan kun je het in mijn winkel kopen.
Betalingen met Paypal worden dan direct van de bankrekening afgeschreven.
Daar is geen creditcard bij benodigd.
Zo doe ik al meer dan 10 jaar al mijn aankopen bij Chris, Steam en andere websites die geen betalingen middels Ideal maar wel Paypal ondersteunen.
- Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht (totaal 3):
- Rubku_NL • ChrisTrains • Wadlopertje
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op
De lijst houdt niet op
-
kph
- 6
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 30 keren
Als je Paypal via je bankrekening laat incasseren, zoals RemkoH in de vorige post schrijft, zorg dan wel voor voldoende saldo op je rekening, anders gaat Paypal direct een incassoprocedure starten.
Bij een aantal banken kun je je bankpas ook als debtcard (soort van creditkaart) gebruiken om creditkaart betalingen te doen. Ik doe dat al een tijd voor mijn aankopen via Steam (ook dan zorgen voor voldoende saldo op je rekening).
groeten,
Kees.
Bij een aantal banken kun je je bankpas ook als debtcard (soort van creditkaart) gebruiken om creditkaart betalingen te doen. Ik doe dat al een tijd voor mijn aankopen via Steam (ook dan zorgen voor voldoende saldo op je rekening).
groeten,
Kees.
- Deze gebruikers waarderen kph voor dit bericht (totaal 2):
- ChrisTrains • RemkoH
-
Railroad5846
- 5
- Ontvangen waarderingen: 10 keren
Zojuist de nieuwe mat64 (Karel) gereden. een woord fantastisch!
Alle dank aan Chris en de mensen die aan dit project hebben gewerkt!
Alle dank aan Chris en de mensen die aan dit project hebben gewerkt!
- Deze gebruikers waarderen Railroad5846 voor dit bericht:
- ChrisTrains
-
Louke1968
- 6
- Gegeven waarderingen: 2674 keren
- Ontvangen waarderingen: 535 keren
Wat een geweldige update! Ook meteen de " Karel " aangeschaft. Dank aan allen die hier aan meegewerkt hebben. Ik is weer heul blij!
- Deze gebruikers waarderen Louke1968 voor dit bericht:
- ChrisTrains
-
DutchSims200
- 2
Was aan het rijden op de Achterhoek en Twentelijnen v 5.1 van Wierden naar Enschede toen klapte hij eruit dat traject klappen meer treinen eruit dus nu doe ik een traject op dezelfde route maar nu nergens meer last van zou waarschijnlijk aan de route liggen omdat die route volgens mij ook best wel oud isRubku_NL schreef: ↑06 jul 2026, 17:22Nou, nou, het meteen ‘waardeloos’ noemen is toch wel een beetje overtrokken![]()
-
Jopke
- 2
- Gegeven waarderingen: 90 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Ik heb de Karel ook aangeschaft. Mooi initiatief van Chris voor KWF
Hopelijk komt Chris met een update hoeveel geld naar het KWF gaat
Hopelijk komt Chris met een update hoeveel geld naar het KWF gaat
- Deze gebruikers waarderen Jopke voor dit bericht:
- Roy
-
ChrisTrains
- 6
Ja ik zal volgende week een bericht plaatsen. Dusver is het echt populair.
- Deze gebruikers waarderen ChrisTrains voor dit bericht:
- Jopke
-
Spikee1975
- 1
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
Hi Chris.
Seriously good job, thank you.
Small issue I got. Why are you making the player's head so rigid? With your cab camera values you've killed almost all natural headsway.
Now here's a suggestion.
First, try the default values which are imho just representing the effect of the forces on the human body best (0.1, 0.12, 0.06, 0.018, 0.015, 0.01). I've a suspicion these rigid values are often used to mitigate the jolting which is due to coupler parameters.
Now set the Mat'64's couplers' min, max, target, spring and damping all to zero. We really do not need these, they are crucial for freight cars to evenly let the forces travel through the train (else consist may split if long and heavy). But in Multiple Units I see no need to use these values - quite the opposite actually:
There can be an ugly effect when the spring and damping don't really cancel each other out and after driving for a while start to play ping pong - you'll experience permanent small jolting (found on the ICM too). You can even see it in the external camera, the effect stays even after coming to a stop and moving again. The second unit will not be "in sync" and appear to constantly push against the lead unit.
About the lights, I've reduced radius, theta and phi for the dimmed light as in their current state they're not really dimmed and illuminate the scenery way too strong in daylight. For the normal headlights I would suggest activating shadow casting, as they are fairly strong and without shadow casting will protrude walls and your cab if coming up from behind. (My rule of thumb is if a headlight radius is larger than 20m, it should cast shadows. Looks strange on a bridge if the water below is illuminated "through" the tracks.)
I'd go a step further and enable DayNight cycle for the light so it's only really illuminating the world between dusk and dawn, same as AP does it. Imho it feels off seeing headlight cones illumate the tracks in daylight. (Note this can not be done on locos which rely purely on the headlight flare overlay (baaaad design - these will then appear to be off as the actual lamp doesn't have a lit texture. Found in the lately very inconsistent virtualRailroads stock.)
Cheers,
Pete
Small issue I got. Why are you making the player's head so rigid? With your cab camera values you've killed almost all natural headsway.
Now here's a suggestion.
First, try the default values which are imho just representing the effect of the forces on the human body best (0.1, 0.12, 0.06, 0.018, 0.015, 0.01). I've a suspicion these rigid values are often used to mitigate the jolting which is due to coupler parameters.
Now set the Mat'64's couplers' min, max, target, spring and damping all to zero. We really do not need these, they are crucial for freight cars to evenly let the forces travel through the train (else consist may split if long and heavy). But in Multiple Units I see no need to use these values - quite the opposite actually:
There can be an ugly effect when the spring and damping don't really cancel each other out and after driving for a while start to play ping pong - you'll experience permanent small jolting (found on the ICM too). You can even see it in the external camera, the effect stays even after coming to a stop and moving again. The second unit will not be "in sync" and appear to constantly push against the lead unit.
About the lights, I've reduced radius, theta and phi for the dimmed light as in their current state they're not really dimmed and illuminate the scenery way too strong in daylight. For the normal headlights I would suggest activating shadow casting, as they are fairly strong and without shadow casting will protrude walls and your cab if coming up from behind. (My rule of thumb is if a headlight radius is larger than 20m, it should cast shadows. Looks strange on a bridge if the water below is illuminated "through" the tracks.)
I'd go a step further and enable DayNight cycle for the light so it's only really illuminating the world between dusk and dawn, same as AP does it. Imho it feels off seeing headlight cones illumate the tracks in daylight. (Note this can not be done on locos which rely purely on the headlight flare overlay (baaaad design - these will then appear to be off as the actual lamp doesn't have a lit texture. Found in the lately very inconsistent virtualRailroads stock.)
Cheers,
Pete
- Deze gebruikers waarderen Spikee1975 voor dit bericht:
- Telefunken
-
Telefunken
- 5
- Gegeven waarderingen: 11 keren
Thanks for your suggestions, I'll try implementing them in the new Mat64.Spikee1975 schreef: ↑08 jul 2026, 05:34Hi Chris.
Small issue I got.
... .. .
Cheers,
Pete
I remember these trains were prone to 'hunting' and rode quite rough due to their non-damped springs.
Perhaps I'll also have to apply/increase 'track unevenness' in many routes.
Also, the carriage bodies hardly sat square on the trucks, leaving a noticeable skewed gap at the connecting ends.
-----
Dank voor je opmerkingen en aanbevelingen. Ben gelijk begonnen met aanpassen van de .bins om te zien of het werkelijk een groot verschil maakt. Moet misschien ook de de sporen wat 'hobbelig' maken door 'track unevenness' te vergroten.
Ik herinner mij van Plan V dat de treinstelling nogal wiebelden en hobbelden omdat er niet voldoende demping was en ook dat de bakken vaak scheef op hun draaistellen stonden zodat bij de overgang de uiteinden niet aansloten.
Nog een suggestie voor Chris: schijfremmen in de kopdraaistellen van V13 gaven een heel ander rol- en remgeluid.
Er zijn/komen vast nog wel meer opmerkingen/wensen. Deze treinstellen hebben tenslotte decennia lang het beeld van NS bepaald en ieder van ons heeft er wel eens in gezeten. Hopelijk komt er later nog een update of anders een 'enhancement pack'?
-
ChronicalCae
- 6
- Gegeven waarderingen: 108 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Ik weet zelf van het schijfremgeluid van de V13, maar dat gaan we niet meer implementeren. Ik heb dit ook bewust niet gedaan tijdens development omdat een hele nieuwe proxyxml en sound version toevoegen voor 1 versie overbodig is.
mvg,
Caeden
mvg,
Caeden
- Deze gebruikers waarderen ChronicalCae voor dit bericht (totaal 2):
- Telefunken • Rubku_NL
Tester, soundmodder, scenariomaker en repainter in mijn vrije tijd.
-
Frison
- 6
- Gegeven waarderingen: 1639 keren
- Ontvangen waarderingen: 9614 keren
Ja die "rupsjes nooit genoeg" zijn nu eenmaal niet snel tevreden en dat terwijl ze zelf niets presteren of inbrengen 
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
- Rubku_NL
-
Wynne
- 6
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 40 keren
Goedemorgen,
Ben heel blij met de update, het model is echt super goed geworden, en dan met alle versies die er nu zijn!
Persoonlijk vind ik wel de oude soundmod beter. Je hoort het motorgeluid daar beter in de cabine en ook het toerental van de motor lijkt nu wat te laag t.o.v. de snelheid. (en ja ik weet het, eigenlijk hoor de motor bijna niet in de cabine, maar voor de beleving vind ik het persoonlijk nog meer toevoeging geven).
Heb voor mezelf geprobeerd het oude geluid in de nieuwe Mat '64 te plaatsen, maar dan heb ik helemaal geen geluid. Mocht er iemand de gouden tip hebben dat dit te voormekaar te krijgen hoor ik het graag.
Maar het belangrijkste, iedereen heel erg bedankt voor het mogelijk maken van deze update!
Mvgr, Wynne
Ben heel blij met de update, het model is echt super goed geworden, en dan met alle versies die er nu zijn!
Persoonlijk vind ik wel de oude soundmod beter. Je hoort het motorgeluid daar beter in de cabine en ook het toerental van de motor lijkt nu wat te laag t.o.v. de snelheid. (en ja ik weet het, eigenlijk hoor de motor bijna niet in de cabine, maar voor de beleving vind ik het persoonlijk nog meer toevoeging geven).
Heb voor mezelf geprobeerd het oude geluid in de nieuwe Mat '64 te plaatsen, maar dan heb ik helemaal geen geluid. Mocht er iemand de gouden tip hebben dat dit te voormekaar te krijgen hoor ik het graag.
Maar het belangrijkste, iedereen heel erg bedankt voor het mogelijk maken van deze update!
Mvgr, Wynne
-
Spikee1975
- 1
Reminder that the cab camera spring and damping only simulates the inertia of the human body reacting to changes in acceleration and direction, the default values should represent an average 75 kilo human not sitting tightly in a Recaro racing seat...Telefunken schreef: ↑08 jul 2026, 09:01I remember these trains were prone to 'hunting' and rode quite rough due to their non-damped springs.
Perhaps I'll also have to apply/increase 'track unevenness' in many routes.
Also, the carriage bodies hardly sat square on the trucks, leaving a noticeable skewed gap at the connecting ends.
The behavior of the train swaying can be influenced by the parameters in the bogie blueprints. I can't comment on that as I've never been on a Mat'64.
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
Whether it's one thing or another, the question is: why are you creating a patch yourself? If there are issues like this, report them to Chris directly and don't go and create a patch yourself. Now we're going to end up with different versions that nobody wants and that will only cause problems.
I would strongly advise you to remove this patch and get in touch with Chris about this.
I would strongly advise you to remove this patch and get in touch with Chris about this.
-
Spikee1975
- 1
Well, I posted it here as Chris reads this thread.
Second, this patch is optional, deliberately not posted on dutchsims.nl, has no effect on scenarios, and it is there for everyone to test rather then just read about it.
If Chris decides to make the changes, I will remove the patch, but "noone wants" may be just your own opinion, Rubku, with all due respect. Anyone can release a patch if they feel like, Rubku, I respect your work but now you come across as a bit of a dictator.
I've actually patched the whole CT fleet this way, often headlights way too bright. But I've kept them to myself, as ever so often this is filed under "personal preference".
Second, this patch is optional, deliberately not posted on dutchsims.nl, has no effect on scenarios, and it is there for everyone to test rather then just read about it.
If Chris decides to make the changes, I will remove the patch, but "noone wants" may be just your own opinion, Rubku, with all due respect. Anyone can release a patch if they feel like, Rubku, I respect your work but now you come across as a bit of a dictator.
I've actually patched the whole CT fleet this way, often headlights way too bright. But I've kept them to myself, as ever so often this is filed under "personal preference".
-
Gerard1622
- 6
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Geachte Christrains jij hebt mijn wens in vervulling gebracht waar ik ooit om gevraagd hebt dankje wel Chris
Groetjes Gerard Houweling
Groetjes Gerard Houweling
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
And it’s not about me; we just don’t want any version differences, and bugs and other issues can always be reported to Chris – he’s always open to such feedback.