Payware ScenarioPacks voor Nederlandse Freeware Route's

Plaats hier alle andere onderwerpen welke niet in de onderstaande forums.
mstsrail.nl
6
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 23 keren

Payware ScenarioPacks voor Nederlandse Freeware Route's

Bericht door mstsrail.nl »

Beste community.

sinds enkele weken hebben we bij Trainsim2017.nl de Scenariopacks van Join-Together.de
toegevoegd aan onze webshop.
enigzins zijn wij Trainsim2017.nl en Join-Together er van overtuigd dat de bekendheid niet zo groot is in Nederland.
nu willen wij dat wel proberen te veranderen, door Payware Scenariopacks te gaan maken.
Join-Together zou dat dan gaan doen. ( Het bedrijf is een Payware ontwikkelaar )

nu is mijn / onze vraag wat zouden jullie er van vinden ?

graag hier onder even wat reacties en graag op vriendelijke wijze.
want dit is een algemene vraag aan de Freeware ontwikkelaars.

mij een E-mail sturen mag natuurlijk ook admin at mstsrail punt nl

Vriendelijke groeten
Johan van Duin
Trainsim2017.nl

Rob_zeeland
6
Gegeven waarderingen: 354 keren
Ontvangen waarderingen: 833 keren

Re: Payware ScenarioPacks voor Nederlandse Freeware Route's

Bericht door Rob_zeeland »

Payware scenario packs zou ik nooit aanschaffen.. er is genoeg hoge kwaliteit freeware.. echt weer zo'n vervelend verdien model. maar dat is natuurlijk alleen maar mijn meening.
Deze gebruikers waarderen Rob_zeeland voor dit bericht (totaal 2):
denisJuraRubku_NL

MichaelO
6
Gegeven waarderingen: 565 keren
Ontvangen waarderingen: 530 keren

Bericht door MichaelO »

Mijn mening is: laat die payware scenario's maar lekker in Duitsland!

Er worden hier wekelijks grote hoeveelheden nieuwe gratis scenario's aangeboden. Ik zie niet wat payware scenario's nog voor toegevoegde waarde gaan bieden bovenop het bestaande aanbod. Persoonlijk maak ik liever zelf een scenario, dan dat ik er geld voor uit ga geven.
Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht (totaal 2):
Rubku_NLKcalk_04
Routebouwer HSL Amsterdam - Antwerpen v4.1
Afbeelding

mstsrail.nl
6

Rob_zeeland schreef:
13 jul 2026, 15:46
Payware scenario packs zou ik nooit aanschaffen.. er is genoeg hoge kwaliteit freeware.. echt weer zo'n vervelend verdien model. maar dat is natuurlijk alleen maar mijn meening.
een vervelend verdien model zou ik het niet willen noemen. het bedrijf is nou eenmaal een payware ontwikkelaar.
maar dat is inderdaad uw mening.

vriendelijke groeten
Johan van Duin
Trainsim2017.nl

Marklin
6
Gegeven waarderingen: 2904 keren
Ontvangen waarderingen: 3156 keren

Bericht door Marklin »

Sluit mij bij de bovenste gebruikers aan, het is en blijft in hoofdzaak een hobby, dus afgezien van payware treinen zijn payware scenario's aan mij iig niet besteed. :wink:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht:
Rubku_NL
Afbeelding

Prettige Reis!

Christian983
5
Gegeven waarderingen: 285 keren
Ontvangen waarderingen: 133 keren

Bericht door Christian983 »

Waarom scenario's kopen terwijl er hier genoeg leuke scenario's zijn die gratis zijn?

En wat voor treinen gaat hij gebruiken? Want als je nog eens een vage trein moet kopen, goederenwagons of rijtuigen omdat hij die perse wilt gebruiken gaat het nog een dure grap worden.
Deze gebruikers waarderen Christian983 voor dit bericht (totaal 3):
joukieRubku_NLTelefunken

Rubku_NL
Download Manager
6
Gegeven waarderingen: 887 keren
Ontvangen waarderingen: 1839 keren

Bericht door Rubku_NL »

Ik ben er ook geen voorstander van.
Daarnaast zijn er een aantal route, 3d model, repainter bouwers die het niet toestaan, dan hun content word gebruikt om er een payware scenario's mee te maken.

Zelf geef ik daar ook geen toestemming voor.
Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht:
joukie
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Frison
6
Gegeven waarderingen: 1639 keren
Ontvangen waarderingen: 9617 keren

Bericht door Frison »

Betalen voor rollend materiaal is een noodzakelijk kwaad maar nog te begrijpen. Betalen voor een route is ergerlijk maar betalen voor een scenario is belachelijk want daar zijn genoeg goede en gratis versies van.

Zoals je ziet heb ik een broertje dood aan betalen, niet doen dus.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Daniel

mstsrail.nl
6

Oke voor mij is het al duidelijk.

we gaan het niet doen

Vriendelijke groeten
Johan van Duin
Trainsim2017.nl
Deze gebruikers waarderen mstsrail.nl voor dit bericht:
Marklin

RemkoH
Beheerder
6
Gegeven waarderingen: 203 keren
Ontvangen waarderingen: 481 keren

Bericht door RemkoH »

mstsrail.nl schreef:
13 jul 2026, 15:41
nu willen wij dat wel proberen te veranderen, door Payware Scenariopacks te gaan maken.
Join-Together zou dat dan gaan doen. ( Het bedrijf is een Payware ontwikkelaar )
Er bestaat vrijwel geen enkele NL freeware route waarbij het maken van payware scenariopacks überhaupt mogelijk is lijkt me.
Vrijwel allemaal maken ze gebruik van bijvoorbeeld en CoHa en Frison objecten en zij verbieden het gebruik van hun objecten in payware.
Dat zal initieel bedoeld zijn richting routebouwers, die ze alleen in routes mogen gebruiken welke als freeware worden uitgegeven.
Maar het valt net zo goed door te trekken naar scenario's, die weer van die routes en daarmee de objecten gebruik maken.
Daarnaast verbieden verscheidene routebouwers het zelf ook nog eens expliciet.
Deze gebruikers waarderen RemkoH voor dit bericht:
Rubku_NL
Co-founder van DutchSims, admin, moderator, tester, scenario bouwer, lua scripter
De lijst houdt niet op :upside_down:

MarkA
Beheerder
6
Gegeven waarderingen: 246 keren
Ontvangen waarderingen: 717 keren

Bericht door MarkA »

mstsrail.nl schreef:
13 jul 2026, 15:54
het bedrijf is nou eenmaal een payware ontwikkelaar.
Het verschil is dat er in Duitsland tientallen verschillende payware routes beschikbaar zijn, idem voor bijv. het VK. Daar kun je naar hartenlust betaalde scenariopakketen op maken zonder dat er daar iemand wat van gaat vinden. De routebouwer(s) heeft/hebben dan al verdiend aan de route dus zal er in de praktijk niemand wakker liggen dat anderen de kans grijpen om er ook wat aan te verdienen d.m.v. scenariopakketen.

In Nederland ligt het anders en zijn op één of twee uitzonderingen na alle routes freeware, routebouwers hebben daar 100en en vaak zelfs 1000en uren aan werk ingestopt en bieden het vervolgens geheel gratis en voor niks aan. Nu heb ik zelf een fictieve route uitgebracht welke daardoor hoogstwaarschijnlijk minder interessant gaat zijn voor een bedrijf als JTG om iets mee te doen dan een route gebaseerd op een 'echt' traject:
Maar ik zit er in ieder geval absoluut niet op te wachten dat een payware ontwikkelaar geld gaat proberen te verdienen over iets wat ikzelf als zijnde hobby kosteloos beschikbaar aan de community stel en geef dan ook geen toestemming om hier betaalde scenariopakketen voor te maken.

Wil JTG zich op de Nederlandse markt storten en hier geld verdienen? Dan kan natuurlijk best maar dan zal zullen ze zelf een Nederlandse route moeten gaan ontwikkelen en daarbij de Assets zelf maken/overeenkomsten aangaan met Assetsbouwers.
Deze gebruikers waarderen MarkA voor dit bericht (totaal 3):
MarklinRubku_NLTelefunken
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community :smile:

Telefunken
5
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door Telefunken »

Wat zijn de kansen en hoe is de markt voor payware scenarios op Nederlandse freeware routes?

Afgezien van de technische kant, want veel van die routes zijn nog in ontwikkeling en nieuwe versies hoeven niet perse compatibel te zijn met de oude: scenario moet ook updated worden, anders is het weggooien geld.

Armstrong Powerhouse heeft kort geleden besloten al haar scenarios (107) voortaan gratis aan te bieden.

AP verdient al genoeg aan de treinen tenslotte, en al die nu gratis scenarios gebruiken soms wel 10 of meer betaalde treinen.

Lijkt dus een leuk initiatief, maar alleen voor diegenen die alle AP treinen hebben.

En dat is nog een grote kans op plagiaat. Zo maar een freeware scenario kopieren, andere aanvangstijd, andere trein en klaar.

De beste buitenlandse betaalde scenario pakketten hebben vaak wat extra's: lua scripting van de camera, leuke plaatjes, op maat gemaakte omroepberichten, donder en bliksem, random defects en zo.
Volgens mij moet je nog steeds heel goed het script van het scenario volgen, anders loopt het vast en wordt je niet beloond.

Nee, er lijken mij meer nadelen dan voordelen aan te zitten voor de argeloze speler.

lifebeforyoudie
2
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Bericht door lifebeforyoudie »

in veel scenario's zitten al hier en daar een betalende pakket tussen al is het een trein/goederen wagon etc..
Dan willen jullie er nog een schep boven op doen? Ben dan heel erg benieuwd hoe dat dan word.
Ik denk niet dat je christrains / CoHa en alle partijen bij elkaar krijg om dat wat jullie willen doen voor elkaar krijgt.

Een hobby kost geld maar het moet niet zo worden dat alles ineens onbetaalbaar word.

Echter denk ik dat jullie bedoelingen goed waren maar je zal ze niet door de grond krijgen..

jpvdveer
6
Gegeven waarderingen: 192 keren
Ontvangen waarderingen: 158 keren

Bericht door jpvdveer »

Er is wel een verdere behoefte aan pakketten voor Duitsland - door problemen in de freewarecommunity daar is de aanvoer van scenario's daar nagenoeg opgedroogd. Maar dat is een ander verhaal. Voor Nederland inderdaad totale onzin.
MarkA schreef:
13 jul 2026, 16:23
Daar kun je naar hartenlust betaalde scenariopakketen op maken zonder dat er daar iemand wat van gaat vinden. De routebouwer(s) heeft/hebben dan al verdiend aan de route dus zal er in de praktijk niemand wakker liggen dat anderen de kans grijpen om er ook wat aan te verdienen d.m.v. scenariopakketen.
Onderschat ook deze factor niet. Diverse routemakers (bv Thomson Interactive die in het verleden actief was) verbieden betaalde content op hun routes expliciet.
Deze gebruikers waarderen jpvdveer voor dit bericht:
Rubku_NL

Accelerat
2
Gegeven waarderingen: 171 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Bericht door Accelerat »

Interessante discussie! Als ik bovenstaand zo lees, zal dat alleen maar gaan kunnen voor die payware Amsterdam-Hilversum die ooit aangekondigd was.

Terug naar “Algemeen”