Links, rechts of in het midden
-
- Berichten: 2856
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1309 keren
- Ontvangen waarderingen: 8200 keren
Links, rechts of in het midden
Misschien is er ooit al eens over gesproken, maar is er iemand met kennis (machinist?) die in duidelijke taal kan uitleggen hoe de keuze gemaakt wordt voor het links of rechts rijden van treinen op de verschillende trajecten in ons land?
- Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
- Hans Weverling
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:16
- 4
- Gegeven waarderingen: 304 keren
- Ontvangen waarderingen: 212 keren
Re: Links, rechts of in het midden
Niet dat Wikipedia altijd 100% correcte informatie bevat, maar denk zelf dat het volgende stukje tekst een redelijke verklaring is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... hts_rijden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... hts_rijden
- Deze gebruikers waarderen TjoeTjoe voor dit bericht (totaal 2):
- Frison • Hans Weverling
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 07 apr 2020, 07:45
- 4
- Gegeven waarderingen: 29 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Links, rechts of in het midden
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 12 apr 2020, 15:56
- 4
- Gegeven waarderingen: 127 keren
- Ontvangen waarderingen: 94 keren
Re: Links, rechts of in het midden
Op grensbaanvakken met België rijden de treinen op het linkerspoor, omdat in België links wordt gereden, op een enkel traject na dan.
Voor de HSL naar Antwerpen vanaf Rotterdam idem dito.
Voor andere trajecten kan dat zijn omdat dit zo gebouwd is, bijvoorbeeld bij Utrecht Centraal richting Amersfoort, zeg maar waar de IC's normaal gesproken overheen rijden. Voor blauwkapel gaat deze met een fly-over over de andere sporen heen, om vervolgens als rechterspoor te eindigen. Hierdoor hoeven de treinen niet iedere keer het hele emplacement over te steken, en daarmee ander treinverkeer te dwarsbomen.
Kort gezegd: de keuze van een spoor is voornamelijk bedoeld voor een makkelijkere doorgang van het treinverkeer
Ik weet niet of je dat bedoelde? Anders laat maar weten.
Groeten,
Erwin
Erwin
-
- Moderator
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Locatie: Valleilijn
- Gegeven waarderingen: 125 keren
- Ontvangen waarderingen: 437 keren
Re: Links, rechts of in het midden
Buiten de gebruikelijke richting die treinen in ons land kiezen, wordt er bij werkzaamheden veel aangepast. Zo wordt er bijvoorbeeld tussen Amersfoort en Barneveld Aansluiting zo nu en dan wel eens over één spoor gereden, waarbij men bijvoorbeeld vanuit Amersfoort over linkerspoor (verkeerd spoor is iets héél anders!) naar de aansluiting rijdt. Een andere aanpassing is het vanuit Amersfoort naar Zwolle rijden via het aanloopspoor naar de fly-over, vanuit Zwolle is het gebruikelijke spoor dan in dienst. Vanaf de fly-over kan met het wissel nemen naar dit spoor, zoiets is in onderstaande video te zien is. Hierbij zijn linker twee sporen volledig buiten dienst, vanwege het aanpassen van enkele wisselverbindingen. De trein neemt het eerste wissel naar rechts, waardoor het spoor dat rechtdoor ligt voor de tegentreinen richting Zwolle kan worden gebruikt.
Er gebeurt veel bij werkzaamheden, soms dus links rijden, enkelspoorbedrijf of steeds vaker (helaas) volledig schrappen van het treinverkeer.
Grtz.
Er gebeurt veel bij werkzaamheden, soms dus links rijden, enkelspoorbedrijf of steeds vaker (helaas) volledig schrappen van het treinverkeer.
Grtz.
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.
-
- Berichten: 2856
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1309 keren
- Ontvangen waarderingen: 8200 keren
Re: Links, rechts of in het midden
Bedankt voor alle uitleg. Ik ga proberen het te begrijpen.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.