NS oefen examen video
-
mkasthijs
- 6
- Gegeven waarderingen: 2478 keren
- Ontvangen waarderingen: 2537 keren
NS oefen examen video
Iemand heeft he oefen examen van de NS gedeeld op YT hoe dat eruit ziet.
Wel wat ik zie een oude video volgens mij
Wat ik zie heeft Naarden-Bussem nog 4 sporen en allang geen 80 km/h meer.
Wel wat ik zie een oude video volgens mij
Wat ik zie heeft Naarden-Bussem nog 4 sporen en allang geen 80 km/h meer.
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
- Marklin
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5
-
Danddddzzz
- 6
- Gegeven waarderingen: 91 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: NS oefen examen video
Moet zeggen dat dit soort video's mij goed hebben geholpen om me voor te bereiden op het VVRV simulatie examen. Dat examen wordt ook afgenomen op een soortgelijke simulator als degene die je in de video ziet.
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.
Always enjoy life and enjoy the services you drive.
-
EnergeticWeeb
- 6
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
De simulator heeft op meerdere plekken nog verouderde baanvakken. Zo had ik eind vorig jaar tijdens de jaarlijkse herinstructie bijvoorbeeld een rit in de full-scope-simulator van de SLT, met een casus vanuit Amersfoort richting Hilversum, waarbij je nog door de oude wisselstraat heen ging. Het oude bovengrondse Delft zit er bijvoorbeeld ook nog in.
Het is logischerwijs ook geen wegleertool, maar een tool om de leerdoelen te behalen.
- Deze gebruikers waarderen EnergeticWeeb voor dit bericht:
- danielrosnl
Begeleidend machinist bij NS Reizigers.
Hard voor weinig, nooit chagrijnig.
23 jaar oud.

23 jaar oud.

-
stoker1952
- 4
- Gegeven waarderingen: 95 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Nu ik dit zo lees, komt bij mij de vraag op of de (leerling) machinisten die hier op het forum zitten ook TSC als oefenmateriaal gebruiken. Nu de Nederlandse routes zo natuurgetrouw, en hetzelfde voor wat het de beveiliging betreft worden gebouwd. Maar stel dat er in TSC een bug zit die in het echt tot een gevaarlijke situatie zou kunnen lijden en die onbewust ook in het echt wordt toegepast, wordt er dan door de ATB ingegrepen?
-
EnergeticWeeb
- 6
- Gegeven waarderingen: 11 keren
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Ik gebruik TSC zelf eigenlijk puur als hobby en zou er beroepsmatig absoluut niet op vertrouwen. Ook al worden sommige Nederlandse routes tegenwoordig ontzettend natuurgetrouw gebouwd, TS blijft uiteindelijk een spel waarin niet alles zich hetzelfde hoeft te gedragen als in de werkelijkheid.
Daar komt bij dat wegbekendheid wat mij betreft ook veel verder gaat dan alleen weten waar seinen, wissels en snelheidswisselingen liggen. Je gebruikt in de praktijk bijvoorbeeld ook allerlei herkenningspunten langs de baan. Juist dat soort dingen ontbreken in TSC regelmatig, simpelweg omdat niet ieder gebouw, kunstwerk of ander object als aparte asset beschikbaar is.
Ik zou TSC daarom ook niet als oefenmateriaal voor de opleiding gebruiken. Je weet nooit zeker of de seinplaatsing, infrastructuur, snelheden of beveiliging daadwerkelijk één-op-één overeenkomen met de werkelijkheid.
Wat betreft de ATB: ik zie in dit voorbeeld eigenlijk niet direct wat de ATB precies zou moeten opvangen. ATB is geen systeem dat controleert of een machinist zijn wegbekendheid correct toepast of iets verkeerd heeft aangeleerd uit een simulator. Daarbij rijden leerlingen tijdens hun opleiding altijd onder begeleiding van een mentor of een begeleidende machinist (dat zijn overigens twee verschillende functies.) Voordat je zelfstandig de baan op gaat, zit daar dus nog een flink stuk opleiding en praktijkervaring tussen. Eventuele dingen die iemand zichzelf in TS verkeerd heeft aangeleerd, zullen tijdens die ritten normaal gesproken ook vrij snel door een mentor of begeleidende machinist worden opgemerkt en gecorrigeerd.
Daar komt bij dat wegbekendheid wat mij betreft ook veel verder gaat dan alleen weten waar seinen, wissels en snelheidswisselingen liggen. Je gebruikt in de praktijk bijvoorbeeld ook allerlei herkenningspunten langs de baan. Juist dat soort dingen ontbreken in TSC regelmatig, simpelweg omdat niet ieder gebouw, kunstwerk of ander object als aparte asset beschikbaar is.
Ik zou TSC daarom ook niet als oefenmateriaal voor de opleiding gebruiken. Je weet nooit zeker of de seinplaatsing, infrastructuur, snelheden of beveiliging daadwerkelijk één-op-één overeenkomen met de werkelijkheid.
Wat betreft de ATB: ik zie in dit voorbeeld eigenlijk niet direct wat de ATB precies zou moeten opvangen. ATB is geen systeem dat controleert of een machinist zijn wegbekendheid correct toepast of iets verkeerd heeft aangeleerd uit een simulator. Daarbij rijden leerlingen tijdens hun opleiding altijd onder begeleiding van een mentor of een begeleidende machinist (dat zijn overigens twee verschillende functies.) Voordat je zelfstandig de baan op gaat, zit daar dus nog een flink stuk opleiding en praktijkervaring tussen. Eventuele dingen die iemand zichzelf in TS verkeerd heeft aangeleerd, zullen tijdens die ritten normaal gesproken ook vrij snel door een mentor of begeleidende machinist worden opgemerkt en gecorrigeerd.
- Deze gebruikers waarderen EnergeticWeeb voor dit bericht:
- danielrosnl
Begeleidend machinist bij NS Reizigers.
23 jaar oud.

23 jaar oud.

-
mkasthijs
- 6
- Gegeven waarderingen: 2478 keren
- Ontvangen waarderingen: 2537 keren
Ik denk dat je het prima kan gebruiken om het te leren. Het is geen examenmateriaal, maar een beetje in TS leren hoe iets eruitziet helpt zeker wel met het opdoen van kennis.
Ik weet uit het verleden dat mensen wel TS gebruikt hebben om dingen te leren voor hun toetsen en ook geslaagd zijn.
Dus het is zeker geen examen materiaal, maar wel een extra omgeving om het grote plaatje te leren
Ik weet uit het verleden dat mensen wel TS gebruikt hebben om dingen te leren voor hun toetsen en ook geslaagd zijn.
Dus het is zeker geen examen materiaal, maar wel een extra omgeving om het grote plaatje te leren
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5
-
DutchDriver
- Moderator
- 6
- Gegeven waarderingen: 161 keren
- Ontvangen waarderingen: 743 keren
Met TS is het heel makkelijk om diverse seinbeelden uit te leggen, en om te laten zien wat er nou gebeurt zodra je met je trein langs een sein rijdt. Daar heb ik meerdere mensen al eens mee geholpen. Het is voor sommige mensen maar moeilijk te begrijpen waarom we zo op de seinen vertrouwen, terwijl dat op de weg heel anders is.
Een mooi voorbeeld is een kruising. Als bestuurder van een wegvoertuig wordt je geacht op te letten of de kruising echt vrij is, ook al heb je een groen licht. Bij een rond groen licht is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat er nog fietsers of voetgangers oversteken, waaraan je voorrang hebt te verlenen. Op het spoor is dat "onmogelijk", gezien elke andere trein die in jouw rijweg terechtkomt (uitgaande van normale situaties) door rood is gereden en een overweg dicht ligt. ATB zal, buiten ATB-VV om, niets doen voor een trein die door rood rijdt. Dat is met TS heel mooi te simuleren.
Ik zou inderdaad niet uitgaan van TS als leermiddel, maar een mooie ondersteuning om iets uit te leggen kan het zeker zijn.
Een mooi voorbeeld is een kruising. Als bestuurder van een wegvoertuig wordt je geacht op te letten of de kruising echt vrij is, ook al heb je een groen licht. Bij een rond groen licht is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat er nog fietsers of voetgangers oversteken, waaraan je voorrang hebt te verlenen. Op het spoor is dat "onmogelijk", gezien elke andere trein die in jouw rijweg terechtkomt (uitgaande van normale situaties) door rood is gereden en een overweg dicht ligt. ATB zal, buiten ATB-VV om, niets doen voor een trein die door rood rijdt. Dat is met TS heel mooi te simuleren.
Ik zou inderdaad niet uitgaan van TS als leermiddel, maar een mooie ondersteuning om iets uit te leggen kan het zeker zijn.
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel.

-
Danddddzzz
- 6
- Gegeven waarderingen: 91 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Voor mij is TSC wel een goede manier om theorie goed te herhalen. Seinbeelden die je bijvoorbeeld leert kom je ook tegen in TSC dus dat is wel handig. Op veiligheidssystemen zou ik hem niet als leertool gebruiken vooral niet bij ETCS, omdat niet alle modi in bijvoorbeeld de Christrains TRAXX verwerkt zitten, plus dat is een emulatie dus meer bedoeld voor plezier en niet voor praktijktraining.
Geniet altijd van het leven en van de ritten die je maakt.