Mat 54 en 57 Enhancement Pack

Plaats hier als je tegen problemen aanloopt met het installeren van Add-Ons, gebruik ervan, enz.
Lees eerst de stickies voordat je een nieuwe vraag stelt.
Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 1426 keren

Re: Mat 54 en 57 Enhancement Pack

Bericht door Marc D. »

Ik weet niet of treinen die in of uit een portal komen in de game tijdens een scenario continu geladen blijven, waarschijnlijk wel.

De vervuilde ramen kunnen aangepast worden door het Alfa kanaal van de glas texture te bewerken door wat nu lichter is donkerder te maken.

Clipmeneernl
5
Gegeven waarderingen: 312 keren
Ontvangen waarderingen: 582 keren

Bericht door Clipmeneernl »

Marc D. schreef:
27 jan 2025, 23:49
Dan word het wel een beetje saai met alleen mat 54 :smile:.
Jij bent niet de enige die dat vind, ik denk iedereen wel. Maar daar kan jij gelukkig verandering in brengen met jouw producten. Als je de hint snapt :sunglasses: :stuck_out_tongue:
Deze gebruikers waarderen Clipmeneernl voor dit bericht (totaal 3):
hanstreintjepeerklotaKcalk_04

Marklin
5
Gegeven waarderingen: 2303 keren
Ontvangen waarderingen: 2731 keren

Bericht door Marklin »

Marc D. schreef:
28 jan 2025, 13:45
Ik weet niet of treinen die in of uit een portal komen in de game tijdens een scenario continu geladen blijven, waarschijnlijk wel.
Hoe bedoel je in of uit een portaal komen?
Toch niet als ze hun rit gereden hebben en men ze in een portaal laat verdwijnen, of wel?
Zo niet dan lijkt het mij toch dat ze niet geladen blijven.
Of bedoel je treinen in een portaal zetten (wat zelden word toegepast) en ze er 1 voor 1 uit laat komen op bepaalde tijden?
Zo ja, dan zijn ze geladen maar heeft het volgens mij geen invloed op de RAM zolang ze erin staan.
Afbeelding

Prettige reis!

tandrail
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Bericht door tandrail »

Fantastisch pakket, RobertF en medewerkers:

Een van mijn favoriete treinstellen, de DC Mat57 Benelux Blauw, Exp. heeft een enorme upgrate gekregen, niet alleen de ATB, maar ook
het geluid op de bok, is perfect gelukt m.i, vooral over de wissels op lage snelheid!
Het had wat voeten in de aarde, voordat het pakket werkte:
Ik gebruik dit treinstel veel in verschillende QD''s en met de handleiding in de hand, werkte het niet! Van alles geprobeert, totdat ik punt 17 in
handleiding pas tegenkwam, probleem opgelost! Zoals altijd: Goed de handleiding helemaal lezen, vooedat je in je enthousiasme meteen begint!!

Nogmaals TOP TOP en Thanks, een oude Happy-end User.. :upside_down: :wink: :blush:
Deze gebruikers waarderen tandrail voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04RobertF68

k_j_k
2
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Bericht door k_j_k »

Marc D. schreef:

De vervuilde ramen kunnen aangepast worden door het Alfa kanaal van de glas texture te bewerken door wat nu lichter is donkerder te maken.
Ik had eens in een stream van Matt van DTG gehoord dat portalen gebruikt worden om treinen te laten verdwijnen, AI treinen dus, daarmee zijn ze dan volledig verwijderd. Een trein laten ontspringen ('spawning') was niet iets waar ze voor ontworpen waren.
Volgens mij is het zo dat indien een AI trein voldoende ver uit beeld is, hij daarmee ook uit VRAM is verwijderd, al blijft de trein in 2D zichtbaar en wordt de fysica van de trein, en interactie met seinen e.d. door de CPU doorberekend. Dit zal niet veel geheugen vergen, en ook niet zo veel rekenwerk voor de CPU, maar veel nut heeft die trein dan in principe niet meer voor het spel.

Wat nog wel een eigenaardigheid is van TSC dat ik soms heb, afhankelijk van het scenario is dat er spooktreinen kunnen optreden, waarbij een passerende trein niet of onvolledig wordt ingeladen in VRAM, je hoort wel geluid maar soms ontbreekt de helft van de treinstellen of in zijn geheel behalve de koppelingsdelen van de wagons vreemdgenoeg. Ik had hier al eens wat over gemeld op het Dovetail forum en dit fenomeen was bekend; dit was voor de laatste update maar ze hebben dit toch niet gecorrigeerd. Misschien moet te veel code overhoop worden gehaald. Ik vind het ook wat jammer dat bij wissels de bielzen van (pseudo) 3D naar 2D gaan, maar het is een oude game engine waar ze vermoedelijk weinig meer aan zullen doen. TSW heeft dat probleem dus niet.

Wat die vuile ramen betreft, ik weet nog niet in welk GeoPCDX bestand dit vlekkenpatroon verwerkt is. Ik had gehoopt dat dat mogelijk een apart bestand zou zijn dat met hernoemen daarmee ook niet meer wordt weergegeven. Vergt dan waarschijnlijk wat meer werk.

En verder, uiteraard hartelijk dank voor al die verbeteringen aan dit gedenkwaardige treinstel.
Deze gebruikers waarderen k_j_k voor dit bericht:
Marc D.

Frison
5
Gegeven waarderingen: 1485 keren
Ontvangen waarderingen: 8786 keren

Bericht door Frison »

k_j_k schreef:
28 jan 2025, 19:45

Wat nog wel een eigenaardigheid is van TSC dat ik soms heb, afhankelijk van het scenario is dat er spooktreinen kunnen optreden, waarbij een passerende trein niet of onvolledig wordt ingeladen in VRAM, je hoort wel geluid maar soms ontbreekt de helft van de treinstellen of in zijn geheel behalve de koppelingsdelen van de wagons vreemdgenoeg. Ik had hier al eens wat over gemeld op het Dovetail forum en dit fenomeen was bekend; dit was voor de laatste update maar ze hebben dit toch niet gecorrigeerd. Misschien moet te veel code overhoop worden gehaald. Ik vind het ook wat jammer dat bij wissels de bielzen van (pseudo) 3D naar 2D gaan, maar het is een oude game engine waar ze vermoedelijk weinig meer aan zullen doen. TSW heeft dat probleem dus niet.
Zouden die "spooktreinen" geen ontbrekende repaints kunnen zijn? Je ziet dan vaak alleen een koppeling of inderdaad een gedeelte van een treinstel.
Als ik zo iets zie en ga het dan uitzoeken kom ik bijna altijd op ontbrekende delen van een repaint die niet gekopieerd zijn.

En ja, TSTools ziet dan geen ontbrekende onderdelen dus je moet flink gaan zoeken. :wink:
Na lang twijfelen, toch nog maar even doorzetten

Pjottr
5
Gegeven waarderingen: 113 keren
Ontvangen waarderingen: 248 keren

Bericht door Pjottr »

Persoonlijk heb ik die spooktreinen ook weleens gezien, en het ligt niet altijd aan missende repaints. Zo had ik een scenario waar een goederentrein voorbij reed, de eerste 5 wagons waren zichtbaar maar daarna alleen koppelingen. Het waren allemaal dezelfde wagons (CT NS Sgns). Na een restart was de hele trein zichtbaar.
Wat de oorzaak is.. geen idee, ik zeg altijd maar dat TSC gewoon een bijzondere game is af en toe. :smile:

RobertF68
4
Gegeven waarderingen: 233 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Bericht door RobertF68 »

Soms komt het omdat de AI trein op te grote afstand van de spelerstrein geactiveerd wordt.

Marc D.
4
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 1426 keren

Bericht door Marc D. »

k_j_k schreef:
Volgens mij is het zo dat indien een AI trein voldoende ver uit beeld is, hij daarmee ook uit VRAM is verwijderd, al blijft de trein in 2D zichtbaar en wordt de fysica van de trein, en interactie met seinen e.d. door de CPU doorberekend.
Lijkt me dan toch dat elk object (dus ook de treinen) allemaal ingeladen blijven tijdens een scenario en wanneer ze in beeld komen het geheugen pas aangesproken word. Maar ik heb de DC Mat 54 niet meer geïnstalleerd dus het zal me eigenlijk een worst wezen. Daar waar ze in scenario's zijn verwerkt zijn ze vervangen door die van mezelf. Toch vreemd dat een derde partij voor essentiële updates moet zorgen.
k_j_k schreef:
Wat die vuile ramen betreft, ik weet nog niet in welk GeoPCDX bestand dit vlekkenpatroon verwerkt is. Ik had gehoopt dat dat mogelijk een apart bestand zou zijn dat met hernoemen daarmee ook niet meer wordt weergegeven.
Je moet niet op zoek naar een 3d GeoPCDX maar naar een texture TGPCDX met een naam waar "glass" in voorkomt die zich waarschijnlijk in de CabView Texture map bevind. Maar DC kennende staat alles door elkaar om het rondneuzen van ons te ontmoedigen. De vervuilde ramen kunnen aangepast worden door het Alfa kanaal van de glas texture te bewerken door wat nu lichter is donkerder te maken.
Clipmeneernl schreef:
28 jan 2025, 14:06
Maar daar kan jij gelukkig verandering in brengen met jouw producten. Als je de hint snapt :sunglasses: :stuck_out_tongue:
Snap ik, alleen komt er van mij even geen materieel meer. Één van de achterliggende gedachte heb ik in een ander topic al naar voren gebracht. Maar dat hoort niet in dit topic thuis :zipper_mouth:.
Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
Kcalk_04

simonewerro
5
Gegeven waarderingen: 63 keren
Ontvangen waarderingen: 118 keren

Bericht door simonewerro »

Hoi Marc,

Ik begrijp jouw beweegredenen. Maar het blijft wel jammer en ik denk dat anderen dat met mij vinden. Maar goed het is jouw beslissing.

Gr Erik
Deze gebruikers waarderen simonewerro voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04peerklota

Wynne
5
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Bericht door Wynne »

Hallo,

Allereerst bedankt voor deze schitterende mod. Dit maakt de MAT 54 eindelijk een leuke trein om in te rijden.
Wel heb ik een vraagje, als je rijdt begint er een geratel (lijkt op een tacho ofzo). Dit zal realistisch zijn, maar ik vind dit een storend geluid.

Heb al gezocht in de sound map, maar kan dit geluid nergens vinden daar.
Weet iemand welk fragment dit is? Dan kan ik het vervangen door een "dummy" geluid.

Mvgr, Wynne

Damian4011128
1
Ontvangen waarderingen: 0

Bericht door Damian4011128 »

Naar het installeren Deed de ATB het niet ik heb alles nog is opnieuw geïnstalleerd maar het werkt helaas gewoon niet :frowning:
Afbeelding

Treintje
3
Gegeven waarderingen: 21 keren

Bericht door Treintje »

Marklin schreef:
28 jan 2025, 15:29
Marc D. schreef:
Hoe bedoel je in of uit een portaal komen?
Toch niet als ze hun rit gereden hebben en men ze in een portaal laat verdwijnen, of wel?
Zo niet dan lijkt het mij toch dat ze niet geladen blijven.
Of bedoel je treinen in een portaal zetten (wat zelden word toegepast) en ze er 1 voor 1 uit laat komen op bepaalde tijden?
Zo ja, dan zijn ze geladen maar heeft het volgens mij geen invloed op de RAM zolang ze erin staan.
Allereerst chapeaux voor deze ATB inbouw. Ik heb ooit in het verleden meerdere treinen in een portaal gezet. Ik kreeg in een route een aanrijding.
Het bewuste portaal stond midden ergens in een hoofdspoor; toen mijn spelerstrein het portaal naderde reed deze tegen de 'verstopte' treinen aan. Dan trek ik de conclusie dat ze dan ook in het geheugen staan. Misschien ook wel als je ze laat 'verdwijnen' in een portaal.
Deze gebruikers waarderen Treintje voor dit bericht:
Marc D.

RobertF68
4
Gegeven waarderingen: 233 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Bericht door RobertF68 »

Naar het installeren Deed de ATB het niet ik heb alles nog is opnieuw geïnstalleerd maar het werkt helaas gewoon niet :frowning:
Start de installer eens als Administrator.

verbo622
4
Gegeven waarderingen: 35 keren

Bericht door verbo622 »

probeer een met de toetsen combinatie Control/Shift + I voor ATB-EG in de expert mode
Control/Shift + U voor ATB-EG in de simpele mode.
staat waarschijnlijk anders bij de overzicht toetsen.

Overzicht toetsen
Shift + Return Kwiteren In- en uitschakelen van de Kwiteer functionaliteit.
Return Kwiteren Bevestigen Kwiteren, alarm opheffen.
Shift + Numpad Enter Dodeman In- en uitschakelen van de Dodeman functionaliteit.
Numpad Enter Dodeman Bevestigen Dodeman, alarm opheffen.
Control + I ATB-EG Expert Mode: Inschakelen van de ATB-EG, omschakelen
tussen Standaard en Advanced mode.
Control + O ATB-EG Reset remingreep (alleen Advanced mode).
Control + U ATB-EG Simpele Mode: Inschakelen van de ATB-EG,
omschakelen tussen Standaard en Advanced mode en
Buitendienst schakelen van de ATB-EG.
Control + U ATB-EG Expert Mode: Buitendienst schakelen van de ATB-EG.
Control + M Memor Inschakelen van de Memor beveiliging.
] Memor Bevestiging bij alarm melding.
Control + Shift + End Bediening Omschakelen tussen Simpel en Expert mode
End Bediening In- en uitschakelen stuurstroom
‘ Bediening Alleen indien geïnstalleerd: Remmen
; Bediening Alleen indien geïnstalleerd: Remmen lossen

Von Rondstadd
5
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Bericht door Von Rondstadd »

Ik kan u vertellen dat er een aantal updates van o.a. Dutch Classics 6 en 3 geweest zijn in 2024.
Gisteren een nieuwe download aangevraagd en de versie is vorig jaar geüpdatet.
DC 6 productversie 2024.11.11.01
Ik raad iedereen aan een nieuwe download van alle aan te vragen.

Volgens mij maar dat weet ik niet zeker is de boel naar een nieuwe eigenaar gegaan?

Robbie065
1
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Bericht door Robbie065 »

ATB inschakelen lukt niet. Kan gewoon U niet gebruikt worden? Helaas jammer van de feature die het helaas niet doet

jan366
5
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Bericht door jan366 »

Bij mij werkt het alleen als ik aan de rechterkant van mijn toetsenbord CTRL+Shift gebruik.
Raar maar waar, het werkt niet aan de linkekant van mijn toetsenboord.
Misschien ook bij jou?

Wynne
5
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Bericht door Wynne »

Wynne schreef:
29 jan 2025, 11:15
Hallo,

Allereerst bedankt voor deze schitterende mod. Dit maakt de MAT 54 eindelijk een leuke trein om in te rijden.
Wel heb ik een vraagje, als je rijdt begint er een geratel (lijkt op een tacho ofzo). Dit zal realistisch zijn, maar ik vind dit een storend geluid.

Heb al gezocht in de sound map, maar kan dit geluid nergens vinden daar.
Weet iemand welk fragment dit is? Dan kan ik het vervangen door een "dummy" geluid.

Mvgr, Wynne
Ben er inmiddels achter. Het was MAT54Sound-Kwiteren.dav, dit geluid zit er al standaard in zie ik en heeft niks met de update te maken.

Het niet werken van de ATB enzo heb ik ook gehad. Ik heb het onderstaande gedaan:
1. Dutch CLassics6 en 8 verwijderd, incusief hetgene in de map Railworks/PachageInfo.
2. Dutch Classics 6 installeren
3. Het Enhancement Pack geïnstalleerd (enkel voor DC 6)
4. Dutch Classics 8 geïnstalleerd.
5. Het Enhancement Pack geïnstalleerd (excl de Mat 57)

Daarna werkt het bij mij.

Mvgr, Wynne

Accelerat
1
Gegeven waarderingen: 90 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Bericht door Accelerat »

Damian4011128 schreef:
29 jan 2025, 11:46
ext/dmzx/imageupload/img-files/9609/3d4 ... 56bc92.png
Afbeelding
Let er even goed op dat je de trein met ATB in de treinnaam kiest. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de ChrisTrains sound mods waar het geinstalleerd wordt in alle treinen, wordt er hier een 'extra' trein toegevoegd aan je lijst met de mod.
Deze gebruikers waarderen Accelerat voor dit bericht (totaal 2):
Kcalk_04Evert66

Evert66
5
Gegeven waarderingen: 144 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Bericht door Evert66 »

Na installatie van deze mod ben ik twee uur aan het installeren-deinstalleren geweest van de mod, vervolgens van DC6 en DC8, totdat ik er achter kwam dat de mat54 treinen met ATB een nieuwe naam hebben. En ja, het staat in de manual van de mod, maar pas op pagina 7 hoofdstuk 17.... :thinking:
Ondanks dat: heel veel dank aan de makers van de mod, het maakt Mat 54 veel realistischer om te rijden :clap:
  • 17. Quick Drive
    De aanpassingen van dit pakket worden niet automatisch in bestaande scenario’s overgenomen.
    Voor de Mat54 treinstellen met ATB zijn nieuwe Consists en Quick Drive definities aangemaakt.
    De Quick Drive consists zijn in TSC in de volgende 3 mappen gesorteerd:
    - DC Mat’54-1 (ATB)
    - DC Mat’54-2 (ATB)
    - DC Mat’57 (ATB)

Terug naar “Vragen”