De Limburgse spoorlijnen in de jaren 1982-85
-
Louke1968
- 5
- Gegeven waarderingen: 2571 keren
- Ontvangen waarderingen: 526 keren
Re: Limburgse Spoorlijnen in 1985
Getverderrie, dat ziet er weer akelig mooi uit Bert! Complimenten en succes met het verder bouwen.
-
BertTrain
- 5
- Gegeven waarderingen: 476 keren
- Ontvangen waarderingen: 1397 keren
Laat ik beginnen iedereen fijne feestdagen en een mooi 2026 toe te wensen.
Voor de komende release ben ik op zoek naar een aantal testers voor de route. Niet alleen wat techniek betreft maar ook om te kijken of de sfeer van de jaren 80 goed in de route is vertegenwoordigd. Wil je dat doen geef je dan via een PM bij mij op. Wel graag serieuze kandidaten...!! Er zijn op dit moment genoeg testers aangemeld, dank hiervoor.
Nog maar een paar plaatjes van de laatste ontwikkelingen.

Een beeld van de lijn Aken Herzogenrath in Duitsland, vlak voor de afslag naar Simpelveld.

Dezelfde plek, nu mag de trein naar Maastricht doorrijden.

Werkzaamheden van de medewerkers van COHA voor deze route resulteren in een paar prachtige objecten, zoals de brugseinen bij Maastricht.

Nog een speciale situatie voor de splitsing bij Schin op Geul, een vertakkingsein op een bordes met los daarvoor een voorsein.
Voor de komende release ben ik op zoek naar een aantal testers voor de route. Niet alleen wat techniek betreft maar ook om te kijken of de sfeer van de jaren 80 goed in de route is vertegenwoordigd. Wil je dat doen geef je dan via een PM bij mij op. Wel graag serieuze kandidaten...!! Er zijn op dit moment genoeg testers aangemeld, dank hiervoor.
Nog maar een paar plaatjes van de laatste ontwikkelingen.

Een beeld van de lijn Aken Herzogenrath in Duitsland, vlak voor de afslag naar Simpelveld.

Dezelfde plek, nu mag de trein naar Maastricht doorrijden.

Werkzaamheden van de medewerkers van COHA voor deze route resulteren in een paar prachtige objecten, zoals de brugseinen bij Maastricht.

Nog een speciale situatie voor de splitsing bij Schin op Geul, een vertakkingsein op een bordes met los daarvoor een voorsein.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 23):
- TfNLDE • mkasthijs • Kcalk_04 • CalvinPigeon • RobertF68 • Stoomtrein2005 • Louke1968 • rommy136 • danielxdaniel • Rene394 en 13 andere gebruikers
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"
-
mkasthijs
- 5
- Gegeven waarderingen: 2285 keren
- Ontvangen waarderingen: 2141 keren
-
TfNLDE
- 5
- Gegeven waarderingen: 160 keren
- Ontvangen waarderingen: 132 keren
Absoluut een fraaie route. Ik ben helaas niet in de gelegenheid om deze voor je te testen, maar de screenshots zien er veel belovend uit 
Groeten,
Erwin
Erwin
-
Kcalk_04
- 2
- Gegeven waarderingen: 899 keren
- Ontvangen waarderingen: 260 keren
Complimenten voor de screenshots. Ik ben heel benieuwd naar de route!
-
hanstreintje
- 5
- Gegeven waarderingen: 1321 keren
- Ontvangen waarderingen: 29 keren
-
Pjotter59
- Gegeven waarderingen: 29 keren
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Looks good. I love Limburg
Happy holidays to you too.
Happy holidays to you too.
Kocham pociągi
-
Louke1968
- 5
- Gegeven waarderingen: 2571 keren
- Ontvangen waarderingen: 526 keren
-
Spoorwegen Nederland
- 4
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 125 keren
Dat ziet er zoals gewoonlijk weer fantastisch uit Bert.
Keep up the good work.
Nu maar hopen dat ChrisTrains de Drielandentrein flirt van Arriva Limburg aan zijn pakket toevoegd
Keep up the good work.
Nu maar hopen dat ChrisTrains de Drielandentrein flirt van Arriva Limburg aan zijn pakket toevoegd
-
Kcalk_04
- 2
Dat zou leuk zijn maar vergeet niet. Deze route speelt zich af in 1985. Toen was er nog geen sprake van bovenleiding op de spoorlijn richting Herzogenrath. Die lijn was exclusief voor goederen bedoeld destijds.Spoorwegen Nederland schreef: ↑25 dec 2025, 16:17Nu maar hopen dat ChrisTrains de Drielandentrein flirt van Arriva Limburg aan zijn pakket toevoegd![]()
- Deze gebruikers waarderen Kcalk_04 voor dit bericht:
- HondekopER
-
mvdm
- 4
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Dit ziet er echt heel goed uit. En erg fraai de klassieke beveiliging van COHA. Volgens mij was het een hele goede zet om deze route om te bouwen naar de jaren ’80 toen (en dat is mijn mening) de Nederlandse spoorwegen op hun mooist waren zowel qua materieel als infrastructuur. Het moet een enorme klus zijn alleen al het research werk. Ik ben dus erg benieuwd naar de release. Maar neem de tijd op een gegeven moment kom je vanzelf op een punt: dit is het en ik ga er niks meer aan doen. Dat is gelijk het moment dat je hier ongelooflijk trots op mag zijn wat je met deze route hebt bereikt!
- Deze gebruikers waarderen mvdm voor dit bericht (totaal 4):
- RobertF68 • rommy136 • hanstreintje • HondekopER
-
Svenko98
- 4
- Gegeven waarderingen: 35 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Hallo Bert,
Allereerst hartelijk dank voor het terugzetten van de route naar de jaren 80.
Ik kijk ernaar uit om de eerste ritten te maken.
Ik heb een vraag over je plan voor de verschillende route-etappes:
Is het de bedoeling om ook Maastricht-Weert terug te zetten?
Met vriendelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar!
Sven
Allereerst hartelijk dank voor het terugzetten van de route naar de jaren 80.
Ik kijk ernaar uit om de eerste ritten te maken.
Ik heb een vraag over je plan voor de verschillende route-etappes:
Is het de bedoeling om ook Maastricht-Weert terug te zetten?
Met vriendelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar!
Sven
-
BertTrain
- 5
In de eerste release zal de Zuid Limburgse driehoek Maastricht - Heerlen - Simpelveld en Maastricht - Vaals komen. Daarnaast een klein uitstapje van Simpelveld richting Aken. In deze release zullen de sporen van Maastricht richting Roermond al aanwezig zijn maar nog niet berijdbaar. De tweede release zal zeker van Maastricht Roermond worden toegevoegd met daarin o.a. het rangeerterrein van Susteren. De planning is ook om door te gaan naar Weert. Maar planning kunnen bij mij nog wel eens wijzigen.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 7):
- Kcalk_04 • Louke1968 • Treinspotter • Danny1984 • Svenko98 • Roy • CalvinPigeon
Bouwer van route "Heuvelland", "De Limburgse Spoorlijnen" en "Limburgse Spoorlijnen in 1985"
-
Danny1984
- 2
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Ziet er erg mooi deze route in 1985. Ook de sfeerbeelden zien er goed uit.
Echter zie ik een fout op station Schaesberg. in 1985 lagen de perrons niet tegenover elkaar. Ik twijfel zelfs of dit ooit zo geweest is. Dit zie ik ook op foto´s terug op internet. de foto's van de 2 DE2 stellen is dit ook goed te zien.
Ook werd in 1985 begonnen aan de bouw van de bovenleiding, deze is pas in 1986 in gebruik genomen.
zoals ik het mij ook kan herinneren van vroeger, ik ben van die tijd en woonde er tegenover. Ook waren de perrons al verhoogd in 1985. echter zie ik liever voor de sfeer de verlaagde perrons en geen bovenleiding.
Deze foto heb ik gevonden op internet "Per spoor" https://perspoor.wordpress.com/2017/08/ ... landgraaf/

Echter zie ik een fout op station Schaesberg. in 1985 lagen de perrons niet tegenover elkaar. Ik twijfel zelfs of dit ooit zo geweest is. Dit zie ik ook op foto´s terug op internet. de foto's van de 2 DE2 stellen is dit ook goed te zien.
Ook werd in 1985 begonnen aan de bouw van de bovenleiding, deze is pas in 1986 in gebruik genomen.
zoals ik het mij ook kan herinneren van vroeger, ik ben van die tijd en woonde er tegenover. Ook waren de perrons al verhoogd in 1985. echter zie ik liever voor de sfeer de verlaagde perrons en geen bovenleiding.
Deze foto heb ik gevonden op internet "Per spoor" https://perspoor.wordpress.com/2017/08/ ... landgraaf/

-
Kcalk_04
- 2
Ik twijfel wel over die site eigenlijk. De foto die je bovenaan stuurde staat gedateerd als maart 1968. Ik ben er vrij zeker van dat er in dat jaar nog geen sprake was van gele Plan X treinstellen en bovenleiding op dat traject.
-
Marc D.
- 5
- Gegeven waarderingen: 371 keren
- Ontvangen waarderingen: 1755 keren
Als je op die site met de muis over de desbetreffende foto zweeft staat het jaartal wel goed. Typfoutje waarschijnlijk
- Deze gebruikers waarderen Marc D. voor dit bericht:
- Kcalk_04
-
Kcalk_04
- 2
Ik zie het ja, wat ik ook zie is een andere foto gedateerd 31/12/1985 waar nog geen bovenleiding zichtbaar is.
-
BertTrain
- 5
Re: De Limburgse Spoorlijnen in de jaren 1982-85
De naam die ik op dit moment hanteer voor de route is: "De Limburgse Spoorlijnen in de jaren 1982-85". Ik heb deze naam gekozen om duidelijk te maken dat ik de route in een periode wil weergeven voor de grote veranderingen in de jaren 1985-86.
Dat betekent dat Heerlen worden weergegeven in de oude situatie nog zonder het eilandperron (wel in aanbouw) en met oud stationsgebouw. Heerlen - Kerkrade nog zonder bovenleiding en Maastricht - Heerlen met klassieke beveiliging.
Volgens een tekening van klassieke beveiliging na 1985 lagen de perrons naast elkaar. Het lijkt op de foto dat een perron iets lager is dan het ander. Ik zal er nog eens na kijken.
Dat betekent dat Heerlen worden weergegeven in de oude situatie nog zonder het eilandperron (wel in aanbouw) en met oud stationsgebouw. Heerlen - Kerkrade nog zonder bovenleiding en Maastricht - Heerlen met klassieke beveiliging.
Volgens een tekening van klassieke beveiliging na 1985 lagen de perrons naast elkaar. Het lijkt op de foto dat een perron iets lager is dan het ander. Ik zal er nog eens na kijken.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht:
- Roy
-
Kcalk_04
- 2
Dan ben ik stiekem ook benieuwd naar de status van Maastricht, er is volgens klassiekebeveiliging en Wikipedia in 1983 daar het extra eilandperron aangelegd. Zal deze ook als "in aanbouw" worden laten zien of is deze al in dienst?
-
BertTrain
- 5
In Maastricht is het eilandperron wel al aanwezig.
- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 2):
- Kcalk_04 • Roy
-
BertTrain
- 5
Re: De Limburgse spoorlijnen in de jaren 1982-85
Gisteren heb ik de route doorgestuurd naar het testteam, zij krijgen nu de gelegenheid om de route technisch te testen en daarnaast te kijken of de objecten en sfeer van de route pas in het tijdsbestek van de route. We zijn dus weer een stap verder.

- Deze gebruikers waarderen BertTrain voor dit bericht (totaal 22):
- MB1987 • peerklota • mkasthijs • saurer580 • Christian983 • Marc D. • Wadlopertje • Marklin • stoker1952 • Kcalk_04 en 12 andere gebruikers