suzanne01 schreef: ↑22 mar 2026, 19:53
Ik heb TS ook een aantal maanden geleden op een nieuwe computer geïnstalleerd met een NVMe schijf, dat liep bij mij ook continu vast om de zoveel minuten.
Omdat ik daarvoor een computer had met een SATA SSD en nooit een probleem had, heb ik die SATA schijf in m’n nieuwe computer aangesloten en daar Windows + TS geïnstalleerd en wat denk je? Geen vastloper meer gehad.
Dit is ABSOLUUT gerelateerd aan mijn probleem! Nadat ik dit las de boel eens grondig uitgezocht, en ik bleek om de een of andere reden op microsoft drivers te zitten. Drivers van de SSD fabrikant installeren loste het probleem dan eindelijk op!
Maar toen installeerde ik een update voor NONL en werdt het probleem erger dan ooit. Verwijderen hielp uiteraard niet meer. Waar ik eerst op een goeie dag nog zo'n 7 minuten mocht rijden, is het nu na hooguit 20-30 seconden echt afgelopen. Ik moest 6 keer de resetknop indrukken om jullie onderstaande screens te kunnen tonen...
Voor TS is een hdd dus beter dan een ssd! Het zal ook eens niet blijken nadat ik net speciaal voor TS de beste (en duurste) ssd gekocht heb die mijn moederbord slikt... Voordat ik er aan toe ben om een hdd van degelijk formaat te kopen is het ook zo Juli.
Nouja, we hoeven in dit stadium TS op zich niet zo veel in... Model afwerken op vlakken die niet in TS getest hoeven worden dan maar. En wat blijkt? Inconsistentie op inconsistentie, en ook viel mij nu pas op dat er verschillen tussen wagons onderling zijn. Zo hebben sommige reclames de door Rubku bedoelde fade wél, had de 2101 de antenne in het midden, en zijn er 2 types dakgoten boven de cabinedeur in omloop geweest. Ook de koppeling heeft 2 of zelfs 3 versies doorlopen, waarbij ik de recentste aanhoudt.
Heb geen zin om elke reclame zowel met als zonder fade te doen; dan wordt de QD lijst straks toch wel heel druk, dus net als in het echt, zal ik wat variëren. Bijv. de AD-reclame op de gereviseerde versie krijgt geen fade, maar die op de originele met 3+2 stoelindeling weer wel, etc.
Dan de antenne en de dakgoten... Ik heb kunnen voorkomen dat er nieuwe varianten bij komen door de scripting dit te laten regelen. Zo zal het script automatisch de antenne in het midden zetten als het wagennummer eindigt op 1, maar bij de dakgoten twijfel ik nog. Omdat niet alle treinstellen de revisie ondergaan hebben, en het ook niet 100% duidelijk is welke wel en niet, twijfel ik of ik de ronde dakgoot op alle gereviseerde stellen ga zetten, of alleen op de stellen waarvan ik bewijs heb dat ze die gehad hebben. (Sommige stellen hebben tot de dood met een rechte gereden, waaronder de 2106 en waarschijnlijk de 2109) Neig naar het eerste, met het oog op consistentie.
Nou, genoeg gekletst! Wel eens afgevraagd hoe de trein eruit ziet als alle logo's en tierelantijntjes op de carrosserie zitten? Nou, zo! Alleen de kasten onder de bak, de draaistellen, en wat details van de stroomafnemer moeten nog, en dan is de buitenkant klaar. De koppelingen worden momenteel gemaakt, zijn waarschijnlijk deze week nog wel af. (Wat er tot nu toe op zat was een aangepaste metro type M koppeling)

'
Teksten en opschriften erop, in hoge resolutie. En een klein smoothing foutje, wordt bij de volgende export opgelost.
Hier zie je hem voor de laatst keer met die foeilelijke Type M koppeling. Ik weet wat ik ga doen als dit materieel straks klaar is... Dakgoot verdwijnt bijna onder de felle zon, maar als je goed kijkt, is de rechte versie hier te zien.
Ook die bollen op het dak (wat zijn dat eigenlijk, ventilatie?) hebben veel detail en een normal map.
Nog een ventilatierooster met normal maps...
De balkondeuren werken ook niet meer op je lachspieren. (Bedankt, SeeDream! Ja, we bedanken nu AI's.
)
Ondertussen, in 3dcrafter...