Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Hier vind je alle onderwerpen over rollend materieel die in aanbouw of uitgebracht zijn.
Dwarsligger
5
Gegeven waarderingen: 131 keren
Ontvangen waarderingen: 1043 keren

Re: Ontwikkeling SM'90 "Railhopper"

Bericht door Dwarsligger »

Het probleem zou zitten in dat als het systeem data verwacht die niet komt, het hele systeem een hard freeze krijgt. Volgens de AI van google komt dit omdat "Windows 7 nooit voor nvme bedoeld was". Waarom het dan maanden wél gewerkt heeft? Daar is die toverij weer.

Overigens staat er ook linux op hetzelfde systeem. Kan eens kijken hoe TS daar draait, nu dankzij SteamDeck linux ook TS kan draaien... Heb ook wel tijdelijke oplossingen tot ik een nieuwe hdd heb, maar hoop ergens dit toch weer gefixt te krijgen. Heb een gevoel dat Windows herinstalleren de boel zou oplossen, maar geen tijd en geen zin voor.
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht:
mkasthijs

suzanne01
4
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Bericht door suzanne01 »

Marklin schreef:
21 apr 2026, 09:50
Ja dat kan, maar een NVMe schijf, waar Susanne het over heeft al is dit SSD, lijkt weer heel anders te werken dan een normale SSD schijf zo is daar te lezen waar TSC misschien minder goed mee over weg kan. :thinking:
Ja een normale SSD en een NVMe SSD zijn technisch behoorlijk verschillend, en blijkbaar werkt dat niet goed met TS (ook andere games trouwens). Die computer met de NVme SSD gebruik ik nu enkel en alleen nog maar voor videobewerking en niet meer voor games.

Maar over de Railhopper: wat wordt dit een gave trein :loveit: :loveit: :loveit: na elke nieuwe screen die je deelt word ik steeds blijer. :smile:
Gaaf man, veel succes nog met de verdere afwerking maar dat gaat je vast lukken zo te zien.

Koplopermau
Moderator
6
Gegeven waarderingen: 132 keren
Ontvangen waarderingen: 346 keren

Bericht door Koplopermau »

Nou moet ik toch even wat dingen uit de wereld helpen over SSD's.
Ja dat kan, maar een NVMe schijf, waar Susanne het over heeft al is dit SSD, lijkt weer heel anders te werken dan een normale SSD schijf zo is daar te lezen waar TSC misschien minder goed mee over weg kan. :thinking:
SSD's zijn niet meer dan uit de kluiten gewassen USB sticks met een eigen interface. Waar een mechanische HDD gebruik maakt van schijven die draaien en magnetisme (een platenspeler met platen) gebruikt een SSD geheugenmodules die direct toegankelijk zijn voor de computer. Hierdoor wordt lezen en schrijven dus sneller en de zoektijd lager, want je hoeft niet te wachten tot de 'disc' bij de data is die je wil lezen.

Een SSD, meestal aangesloten via de SATA poort, heeft simpelweg minder bandbreedte dan een NVMe M.2 SSD, welke via een speciale poort (de M.2 poort, je verwacht het niet) met het moederbord kan communiceren. Hiermee haal je snelheden tot 14,700 MB/s, indien aangesloten op de juiste interface en met de juiste SSD.
Voor TS is een hdd dus beter dan een ssd!
Neen. Wat betreft Train Simulator op een NVMe M.2 SSD, dit kan gewoon en zal het spel niet negatief beïnvloeden. Sterker nog, Train Simulator is een redelijk recht toe recht aan spel wat ervan houdt dingen 1 voor 1 in te laden in plaats van alles tegelijk. Daarom is een NVMe SSD van harte aan te bevelen als je TS wil spelen. Toen ik mijn PC ging upgraden, ging ik van SATA SSD naar NVMe SSD en gingen mijn laadtijden van gemiddeld 2-3 minuten naar onder de minuut.
Het zal ook eens niet blijken nadat ik net speciaal voor TS de beste (en duurste) ssd gekocht heb die mijn moederbord slikt...
Het duurste kopen in computerland wil niet zeggen dat je ook het duurste krijgt - ook hier geldt dat het traagste onderdeel bepaald hoe snel je gloednieuwe SSD is. Zeer waarschijnlijk is dit gewoon een klassiek PEBCAK probleem. Problem Exists Between Chair and Keyboard. Zit de SSD er goed in, heeft Windows hem herkend, staat je energiebesparing UIT (anders krijg je inderdaad van die freezes van 5-6 seconden omdat de drive op moet starten omdat 'ie in slaapstand is gesprongen, vooral met HDD's erg merkbaar), en bovenal, heb je de SSD ook in de juiste poort gestopt? Sommige poorten zijn namelijk aan de CPU verbonden en andere aan het moederbord. Als dat allemaal in orde is, is de makkelijkste oplossing Windows 11 opnieuw installeren.

De claim dat Windows 7 geen NVMe ondersteund blijkt toch enigzins waar te zijn, ik heb niet heel veel gezocht maar ik kon vinden dat je de driver apart moet installeren nadat je Windows op de drive hebt gezet voor de volle snelheden. Kan wel, maar wordt afgeraden.
Waarom het dan maanden wél gewerkt heeft? Daar is die toverij weer.
Het is Windows. Meer uitleg is niet nodig.

Mocht je echt support nodig hebben, laat maar weten, we helpen graag. Resumé: TS kan en mag gewoon op een NVMe SSD, TS kan daar gewoon mee overweg (SSD of nVME M.2 SSD), en nee, Noordoost Nederland is niet de oorzaak, tenzij mkasthijs bewust een virus in de route heeft gepropt, maar dat lijkt me sterk.

Mooie screens!

Groet,
Koplopermau
Deze gebruikers waarderen Koplopermau voor dit bericht (totaal 4):
Rubku_NLMarklinRemkoHRob_zeeland
Bezoek ook mijn Afbeelding YouTube en Afbeelding Twitch kanalen! ICM is de mooiste trein van Nederland. :loveit:
Afbeelding

Dwarsligger
5

Koplopermau schreef:
21 apr 2026, 22:56
Neen. Wat betreft Train Simulator op een NVMe M.2 SSD, dit kan gewoon en zal het spel niet negatief beïnvloeden.
Wellicht was "betrouwbaar" een beter woord geweest, maar zoals uit de verhalen blijkt, kan het dus ten aller tijden moeilijk gaan doen, als je het leuk vind om technisch erop in te gaan, ik kom er zo op terug.
Koplopermau schreef:
Toen ik mijn PC ging upgraden, ging ik van SATA SSD naar NVMe SSD en gingen mijn laadtijden van gemiddeld 2-3 minuten naar onder de minuut.
Precies! En daarom hoop ik het dus toch weer werkend te krijgen.
Koplopermau schreef:
Het is Windows. Meer uitleg is niet nodig.
Zo simpel is het dus niet. Als het aan windows lag, had iedereen dit probleem, en dat is dus ook niet geval. Zoals uit mijn verhaal blijkt, kan het probleem verdwijnen en verschijnen door een simpele handeling als een route installeren, of zelfs zomaar. Ook heeft het maanden probleemloos gewerkt...
Koplopermau schreef:
Het duurste kopen in computerland wil niet zeggen dat je ook het duurste krijgt - ook hier geldt dat het traagste onderdeel bepaald hoe snel je gloednieuwe SSD is.
Klopt, maar de Samsung Evo 970 Plus is een bijzonder geprezen serie...

Sowieso, ik heb de pech dat zowel mijn hardware en software uit de overgangsperiode zijn. Zo ondersteunt mijn moederbord nvme wel, maar zal het slechts van 2 merken opstarten: intel en samsung, en ook alleen vanuit legacy/MBR modus. Andere nvme's worden wel gewoon gepakt, maar je krijgt windows er niet vanaf opgestart.

Windows 7 vanaf een nvme draaien kan wel, maar je moet zelf de drivers in je installatie-cd/usb slipstreamen.

Nadat ik van een intel naar deze samsung ben over gegaan heeft het maanden probleemloos gewerkt, en nu kan de onnozelste actie dergelijke problemen triggeren.

Soms kan een bepaalde combinatie tussen moederbord en onderdeel problemen geven, terwijl er met beide niks mis is. Mijn probleem is dus verder prima te verklaren. Ik snap alleen niet waarom het verdwijnt en verschijnt. Je hebt best kans dat het nu werkt, en volgende week weer kapot is.

En dat bedoel ik met toverij, en daarom raadde ik een tijdje terug iedereen aan verwachtingen te matigen. :wink:

mkasthijs
6
Gegeven waarderingen: 2349 keren
Ontvangen waarderingen: 2265 keren

Bericht door mkasthijs »

Koplopermau schreef:
tenzij mkasthijs bewust een virus in de route heeft gepropt, maar dat lijkt me sterk.
Absoluut niet! Dat zouden wij nooit doen nee. De route is op sommige stukken zwaar, maar zeker geen virus.
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.1

Rubku_NL
Download Manager
6
Gegeven waarderingen: 798 keren
Ontvangen waarderingen: 1672 keren

Bericht door Rubku_NL »

Dat is absoluut niet het geval, want als dat wel zo was, zou het allang aan het licht zijn gekomen, aangezien we het altijd eerst testen en het anders niet eens online zou zijn geweest.

Bovendien draai ik TS al bijna 15 jaar op een SSD die ik exclusief voor TS gebruik en heb ik nooit problemen ondervonden.
En TS draait erg goed op zowel SSD's als NVMe (via zowel SATA als M.2) en heb ruim 15.000 uur in TS.

Hoewel ik geen fan ben van Windows 11, geef ik persoonlijk nog steeds de voorkeur aan Windows 10 of zelfs 7 (overigens draai ik wel gewoon Windows 11 alleen al om veiligheidsredenen met betrekking tot de content die ik voor DS maak, inclusief de .exe-bestanden), en ik heb TS op alle versies zonder problemen gedraaid.

Het enige waar je op moet letten bij SSD's en vooral NVMe is of ze DRAM hebben of niet; zeker voor Windows en ook voor TS is het aan te raden om dit te hebben, aangezien het in beide gevallen om een ​​zeer groot aantal bestanden gaat.
DutchSims Download Manager & DCR Teamlid.
Dovetail Ambassador.
Ik stream maandag t/m vrijdag op Twitch.
Join ook mijn Discord!

Afbeelding

Dwarsligger
5

De helft overnieuw gedaan, maar begint best een geinig koppelinkje te worden, al zeg ik het zelf...

En ja, bij het koppelen schuift dat beschermklepje aan de kant en het contact naar voren. De kabel past zich daar ook op aan.

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Dwarsligger voor dit bericht (totaal 14):
hanstreintjeChronicalCaeverbo622mprins62WadlopertjeRoyTheJAGmkasthijspeerklotaMickaR en 4 andere gebruikers

fedje-wadlopertje
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Bericht door fedje-wadlopertje »

Ziet er goed uit!
"Het kan."
Sorry wadlopertje, ik wist niet dat je zo heette bij het maken. Echt, echt sorry.
Afbeelding

Terug naar “Rollend materieel”