NoordOost Nederland V7.5
-
Marklin
- 6
- Gegeven waarderingen: 2886 keren
- Ontvangen waarderingen: 3141 keren
Re: NoordOost Nederland V7.1
Ja daar is het TSC voor, maar wat moeten wij van de wachttijden denken wat boven 35 sec. is en onder 5 min.?

-
Treintje
- 4
- Gegeven waarderingen: 45 keren
- Ontvangen waarderingen: 36 keren
Deze 5 min. wachttijd is op station Zwolle. Hier moet gewacht worden tot6 het spoor vrij is. Maar dat is de boosdoener niet. ff goed lezen Teun
-
Jadzia
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Het lijkt er op dat ik een probleem heb. Ik heb alle assets voor deze route geïnstalleerd alleen die EZY sporenpakketjes krijg ik niet rond.
Bij het installeren van EZY_Gleisinfra_Set_V1_3 krijg ik:

Vervolgens zie ik:

Uiteindelijk dan toch maar het bestand ds-ts-0382_Nederlandse_EZY_Sporenset_v1.1 geïnstalleerd en dan krijg ik:

Maar het resultaat is dat ik in de gehele route geen rails heb. Zie hieronder in Almere Poort. Wat doe ik fout?

Bij het installeren van EZY_Gleisinfra_Set_V1_3 krijg ik:

Vervolgens zie ik:

Uiteindelijk dan toch maar het bestand ds-ts-0382_Nederlandse_EZY_Sporenset_v1.1 geïnstalleerd en dan krijg ik:

Maar het resultaat is dat ik in de gehele route geen rails heb. Zie hieronder in Almere Poort. Wat doe ik fout?

-
Kcalk_04
- 3
- Gegeven waarderingen: 1033 keren
- Ontvangen waarderingen: 290 keren
Het gebruik van Utilities.exe wordt afgeraden. De .rwp kan je ook openen met winRAR of 7zip als je dan de Assets map naar Railworks sleept moet het werken.
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
- Gegeven waarderingen: 854 keren
- Ontvangen waarderingen: 1799 keren
Nou, ik ben de tel al lang kwijt hoeveel keer ons deze vraag inmiddels is gesteld; ik denk dat als we elke keer dat ons dit werd gevraagd 1,- hadden gekregen, we inmiddels een geweldige barbecue hadden kunnen houden.
maar gebruik geen Utilities.exe zo als Kcalk al aangaf.
Check deze video wat je beter kan doen.
maar gebruik geen Utilities.exe zo als Kcalk al aangaf.
Check deze video wat je beter kan doen.
- Deze gebruikers waarderen Rubku_NL voor dit bericht (totaal 2):
- mkasthijs • Kcalk_04
-
Jadzia
- Ontvangen waarderingen: 0
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Het gebruik van 7zip en Winrar is inderdaad beter dan de ingebouwde Utilities.
Helaas blijft het resultaat hetzelfde. Een prachtige route die het verder prima doet en als je dan op Lelystad staat en je hoort een draaiorgel spelen "Ik ben vandaag zo vrolijk", dan ben ik helaas niet zo vrolijk. Ik ga de hele route met alle assets opnieuw installeren en ben benieuwd of het nu wel lukt.
Ik heb tevens mijn probleem met de register fix die nodig blijkt om de UKTS bestanden te installeren ook opgelost.
Gelukkig zit ik nu binnen met de airco aan
Het gebruik van 7zip en Winrar is inderdaad beter dan de ingebouwde Utilities.
Helaas blijft het resultaat hetzelfde. Een prachtige route die het verder prima doet en als je dan op Lelystad staat en je hoort een draaiorgel spelen "Ik ben vandaag zo vrolijk", dan ben ik helaas niet zo vrolijk. Ik ga de hele route met alle assets opnieuw installeren en ben benieuwd of het nu wel lukt.
Ik heb tevens mijn probleem met de register fix die nodig blijkt om de UKTS bestanden te installeren ook opgelost.
Gelukkig zit ik nu binnen met de airco aan
-
mkasthijs
- 6
- Gegeven waarderingen: 2396 keren
- Ontvangen waarderingen: 2381 keren
Heb je de EZY sporen wel als basis
Dan krijg je erna het spoor er wel bij.
De draaiorgels doen i.i.g. goed zijn werk
Dan krijg je erna het spoor er wel bij.
De draaiorgels doen i.i.g. goed zijn werk
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
- danielxdaniel
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5
-
Treintje
- 4
Ik denk dat ik er zelf al achter ben gekomen waarom de tijden niet meer kloppen op dit traject.Treintje schreef: ↑26 jun 2026, 11:46Waarschijnlijk ook last van de warmte maar ik heb iets vreemds. Ik ben bezig om een ouder scenario, van mijzelf, van N.O.NL te corrigeren. Ik ben nu zover dat ik proef aan het rijden ben. Nu krijg ik dus ik iets vreemds. De tijden van station A naar station B kloppen niet meer. Bijv. Van Lelystad naar Zwolle daar ben ik 3 minuten eerder dan in de 'oude' versie.
Als ik ze in de S.E. wil corrigeren dan lukt dit niet. De tijden worden dan in rood weer gegeven.
ook de vertrektijd werd nu veranderd maar dat is geen punt dat is aan te passen.
Als ik het percentage van 75% verander naar 85% dan loopt de tijd redelijk synchroon.
Zou het kunnen zijn dat de berekening van het EZY spoor niet meer juist is?
Ik weet niet hoe TSC die tijden berekend, ik neem aan dat dit van a naar b gaat en dan mijlen omzetten naar KM?
Of misschien via de trackrule?
Wie maakt mij wijzer?
Ter verduidelijking: ik rij met dezelfde trein combinatie, met ATB en met Cruise controle.

Ik ben er hier enkele van tegen gekomen. Maar als je dus 140 rijdt kom je te laat aan.
Heren bouwers; hier is werk aan de winkel.
-
mkasthijs
- 6
Re: NoordOost Nederland V7.5
Hier kan ik niks tegen doen helaas
Dit is dezelfde bug als we ook in de QD hadden.
Door het overzetten van COHA naar EZY houden scenario's door onbekende reden de COHA sporen vast, maar zetten de snelheden om van KM/h naar M/h, maar geven het aan KM/h
Oftewel 225 km/h is gelijk aan 140 m/h
In de editor is dit gewoon keurig juist. Hier is dus nik aan te doen, los van een heel nieuw scenario maken
of de marker te verplaatsen naar een ander stuk
Voor 7.5 moet er dus ook een gehele nieuwe QD komen, omdat de oude niet meer normaal functioneert op sommige stukken en op plekken oud spoor laat zien met kapotte wissels

Door het overzetten van COHA naar EZY houden scenario's door onbekende reden de COHA sporen vast, maar zetten de snelheden om van KM/h naar M/h, maar geven het aan KM/h
In de editor is dit gewoon keurig juist. Hier is dus nik aan te doen, los van een heel nieuw scenario maken
Voor 7.5 moet er dus ook een gehele nieuwe QD komen, omdat de oude niet meer normaal functioneert op sommige stukken en op plekken oud spoor laat zien met kapotte wissels

-
Spoorwegen Nederland
- 4
- Gegeven waarderingen: 24 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Een vraagje aan de routebouwer's puur uit nieuwsgierigheid voor de opkomende versie:
Gaat station Groningen worden zoals in het echt leven in de huidige situatie? Of blijft het een bouwput
Gaat station Groningen worden zoals in het echt leven in de huidige situatie? Of blijft het een bouwput
-
mkasthijs
- 6
Ik kan wel even onze planning delen voor de komende jaren:
V7.5 (2026/2027): Nieuw spoor tussen Almere Poort en Weesp
Update scenery (waar nodig) tussen Hattemerbroek en Almere
V7.6 (2027/2028): Volledige herbouw van spoor en scenery tussen Hattemerbroek en Harderwijk
V8.0 (2028/2030): Volledige herbouw van spoor en scenery tussen Meppel en Onnen
Nieuwe station van Hoogeveen
NIeuwe station van Groningen
V7.5 (2026/2027): Nieuw spoor tussen Almere Poort en Weesp
Update scenery (waar nodig) tussen Hattemerbroek en Almere
V7.6 (2027/2028): Volledige herbouw van spoor en scenery tussen Hattemerbroek en Harderwijk
V8.0 (2028/2030): Volledige herbouw van spoor en scenery tussen Meppel en Onnen
Nieuwe station van Hoogeveen
NIeuwe station van Groningen
-
Spoorwegen Nederland
- 4
- Gegeven waarderingen: 24 keren
- Ontvangen waarderingen: 131 keren
Daar komt de aap uit de mou
Ik veheug me nu al dat ProRail Virueel station Groningen gaat verbouwen
Succes met de opkomende update's van de route!
En nog even een dingetje wat je van me moet weten:
Het maakt mij helemaal niks uit hoe groot/klein een update is van jullie route. Ik vind het altijd weer opnieuw leuk als jullie weer een update uitbrengen dus ga vooral lekker op jullie eigen tempo door en maak er iets mooi's/realistisch van.
En maak ProRail lekker jaloers dat jullie als routebouwer's het ook gewoon kunnen zonder opleiding daar voor te volgen als het gaat om bouwen
Ik veheug me nu al dat ProRail Virueel station Groningen gaat verbouwen
Succes met de opkomende update's van de route!
En nog even een dingetje wat je van me moet weten:
Het maakt mij helemaal niks uit hoe groot/klein een update is van jullie route. Ik vind het altijd weer opnieuw leuk als jullie weer een update uitbrengen dus ga vooral lekker op jullie eigen tempo door en maak er iets mooi's/realistisch van.
En maak ProRail lekker jaloers dat jullie als routebouwer's het ook gewoon kunnen zonder opleiding daar voor te volgen als het gaat om bouwen
- Deze gebruikers waarderen Spoorwegen Nederland voor dit bericht:
- mkasthijs
-
mkasthijs
- 6
Belangrijk bericht voor scenariobouwers
Met het punt van Treintje en mijn eigen ervaring een bericht voor alle scenariobouwers van NONL
Vermeld was al dat de scenario's van V7.0 stuk zouden zijn van en naar Zwolle, Kampen, Leeuwarden en op andre stukken
Helaas blijkt nu dat alle scenario's uit V7.0 het niet meer doen en ook door de omzetting van COHA spoor naar EZY spoor helaas onherstelbaar zijn geworden en niet kunnen worden omgezet naar NONL V7.1.
De scenario's houden namelijk het oude COHA spoor vast op stukken met foute snelheden, waardoor snelheden totaal in de soep lopen en scenario's niet meer normaal uitgereden kunnen worden.
De enige oplossing is een geheel nieuw scenario maken, dan staat alles wel goed. Het is helaas niet anders
Ook de QD NONL V7.1 heeft hier last van. Deze hebben we redelijk werkend gekregen voor V7.1, maar in V7.5 wordt deze ook volledig vervangen door een nieuwe, gezien deze issues.
Met het punt van Treintje en mijn eigen ervaring een bericht voor alle scenariobouwers van NONL
Vermeld was al dat de scenario's van V7.0 stuk zouden zijn van en naar Zwolle, Kampen, Leeuwarden en op andre stukken
Helaas blijkt nu dat alle scenario's uit V7.0 het niet meer doen en ook door de omzetting van COHA spoor naar EZY spoor helaas onherstelbaar zijn geworden en niet kunnen worden omgezet naar NONL V7.1.
De scenario's houden namelijk het oude COHA spoor vast op stukken met foute snelheden, waardoor snelheden totaal in de soep lopen en scenario's niet meer normaal uitgereden kunnen worden.
De enige oplossing is een geheel nieuw scenario maken, dan staat alles wel goed. Het is helaas niet anders
Ook de QD NONL V7.1 heeft hier last van. Deze hebben we redelijk werkend gekregen voor V7.1, maar in V7.5 wordt deze ook volledig vervangen door een nieuwe, gezien deze issues.
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 3):
- Pjotter59 • Kcalk_04 • Treintje
-
Treintje
- 4
Mijn conclusie (van een leek) zou nu zijn: Verwissel geen bestaande route meer met Ezy spoor! Gebruik dit dus alleen als je een nieuwe route opzet.mkasthijs schreef: ↑27 jun 2026, 19:11Hier kan ik niks tegen doen helaas
Ben je het hier mee eens?
Ik ben nu trouwens Dit oudere scenario aan het corrigeren door de aankomst/ vertrek tijden opnieuw te maken. Echter ga ik nu rijden met deze nieuwe instelling, qua tijden dus,

dan klopt alsnog de aankomst tijd bij Lelystad niet, ik kom 2 min. te laat aan.

In de HUD wordt alsnog een deel 225 aangegeven in het deel tussen Almere Centrum en Lelystad. Dat is nu de bottleneck
Ook voor Almere Poort zit ook een gedeelte van 225 (viewtopic.php?p=38112#p38112)
Daar heb je geen probleem mee. De lengte van dat deel is korter, Het "probleem" blijft ook in een nieuw scenario!
-
MichaelO
- 6
- Gegeven waarderingen: 561 keren
- Ontvangen waarderingen: 524 keren
Wat een onzin
Het is sowieso een algemeen bekend iets dat scenario's doorgaans niet meer werken na een update, en ook zonder sporenwissel kunnen scenario's onherstelbaar beschadigd raken.
In het verleden zijn genoeg routes omgezet naar andere sporen en er zijn nooit klachten over geweest, dus ik zie niet waarom het nu ineens niet meer zou kunnen.
- Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht:
- Rubku_NL
-
Treintje
- 4
Ook bij een nieuw scenario blijft dit verschil bestaan. Ik heb een test gedaan van Almere Centrum naar Lelystad. Hier zit een deel van 225 Mijl uhh KM??? kortom TSC berekent 2 min minder rijtijd dan de praktijk Doe het zelf ook maar eens.
-
MichaelO
- 6
Wat maakt het nou uit wat TS aan rijtijd rekend? Zolang de rijtijden haalbaar zijn. de rijtijdberekening van TS slaat sowieso vaak helemaal nergens op.
Ik heb op V7.1 een paar scenario's gemaakt en heb geen problemen ervaren met rijtijden.
In de praktijk zit bovendien vaak speling in de dienstregeling, zeker bij grote stations, waardoor het heel normaal is dat je te vroeg aankomt als je baanvaksnelheid blijft aanhouden tot het volgende station.
Ik heb op V7.1 een paar scenario's gemaakt en heb geen problemen ervaren met rijtijden.
In de praktijk zit bovendien vaak speling in de dienstregeling, zeker bij grote stations, waardoor het heel normaal is dat je te vroeg aankomt als je baanvaksnelheid blijft aanhouden tot het volgende station.
-
Treintje
- 4
Klopt, normaal zie je tijdens het rijden de ETA tijd verminderen echter nu zie je, over de hele route deze ETA tijd oplopen, dus op elke aangegeven snelheid
-
MichaelO
- 6
Ik heb even een testje gedaan met een nieuw aangemaakt scenario op V7.1b van Almere Centrum naar Lelystad Centrum met een ICM.
Vertek om 12:00:00 en aankomst in Lelystad volgens de dispatcher om 12:13:25.
Na vertrek loopt de ETA langzaam terug richting 12:12:25 en uiteindelijk kom ik rond 12:12:20 tot stilstand in Lelystad Centrum.
Ik ben ook nergens een snelheid van 225km/h tegengekomen.
140mph is wel 225km/h, dus ik vermoed dat er bij jou dan iets niet goed zit met de trackrules
Vertek om 12:00:00 en aankomst in Lelystad volgens de dispatcher om 12:13:25.
Na vertrek loopt de ETA langzaam terug richting 12:12:25 en uiteindelijk kom ik rond 12:12:20 tot stilstand in Lelystad Centrum.
Ik ben ook nergens een snelheid van 225km/h tegengekomen.
140mph is wel 225km/h, dus ik vermoed dat er bij jou dan iets niet goed zit met de trackrules
- Deze gebruikers waarderen MichaelO voor dit bericht:
- Treintje
-
mkasthijs
- 6
Het heeft niks te maken met EZY spoor. Het is gewoon het spoor is vervangen. Bij elke vervanging kun je dit probleem hebben. Naar WOP sporen had je dit ook gehad.Treintje schreef: ↑28 jun 2026, 12:01Mijn conclusie (van een leek) zou nu zijn: Verwissel geen bestaande route meer met Ezy spoor! Gebruik dit dus alleen als je een nieuwe route opzet.
Ben je het hier mee eens?
Ik ben nu trouwens Dit oudere scenario aan het corrigeren door de aankomst/ vertrek tijden opnieuw te maken. Echter ga ik nu rijden met deze nieuwe instelling, qua tijden dus,
dan klopt alsnog de aankomst tijd bij Lelystad niet, ik kom 2 min. te laat aan.
In de HUD wordt alsnog een deel 225 aangegeven in het deel tussen Almere Centrum en Lelystad. Dat is nu de bottleneck
Ook voor Almere Poort zit ook een gedeelte van 225 (viewtopic.php?p=38112#p38112)
Daar heb je geen probleem mee. De lengte van dat deel is korter, Het "probleem" blijft ook in een nieuw scenario!
Dus het is helaas pech. Voorlopig hebben wij geen plannen om EZY te gaan vervangen, dus komende versies zullen gewoon blijven wreken.
- Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
- Treintje
-
BerTan
- 4
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Heb de route gedownload maar nog niet geïnstalleerd omdat ik een vraag heb over de benodigde payware routes en dan wel de " Im Köblitzer Bergland Route ". Deze heb ik wel. maar dan niet via Steam gekocht. Ik heb deze in het verleden gekocht " AS_KOEBLITZER-BERGLAND-3_RELOAD_v2 " en nu is mijn vraag kan ik deze route ook gebruiken in plaats van de Steam versie. Om nu 2 de zelfde routes op TSC te zetten zie ik niet zitten dan koop voor hetzelfde geld wel een andere route.
-
Treintje
- 4
INMIDDELS al het spoor verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ook de route met patch opnieuw geïnstalleerd. Een nieuw test scenario gemaakt, met de flirt, lekker makkelijk om de cruise control ff te gebruiken. Ennnnnnnn alles werkt zoals het moet werken. Heren, een groot sorry
voor de eventuele paniek welke ik gezaaid zou kunnen hebben. En uiteraard bedankt voor de oplossing, wat het ook geweest mag zijn.
Het zal mijn leeftijd wel zijn
Het zal mijn leeftijd wel zijn
- Deze gebruikers waarderen Treintje voor dit bericht (totaal 2):
- Marklin • mkasthijs
-
Rubku_NL
- Download Manager
- 6
- Gegeven waarderingen: 854 keren
- Ontvangen waarderingen: 1799 keren
-
mkasthijs
- 6
Toch wel respect dat je met 89 jaar hier nog lekker mee bezig bent. Zullen velen je niet nadoenTreintje schreef: ↑28 jun 2026, 14:21INMIDDELS al het spoor verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Ook de route met patch opnieuw geïnstalleerd. Een nieuw test scenario gemaakt, met de flirt, lekker makkelijk om de cruise control ff te gebruiken. Ennnnnnnn alles werkt zoals het moet werken. Heren, een groot sorry![]()
voor de eventuele paniek welke ik gezaaid zou kunnen hebben. En uiteraard bedankt voor de oplossing, wat het ook geweest mag zijn.
![]()
Het zal mijn leeftijd wel zijn![]()