De kracht van AI bij textures

Toch even over wat anders hebben dan treinen? Plaats het hier.
Frison
6
Gegeven waarderingen: 1648 keren
Ontvangen waarderingen: 9657 keren

De kracht van AI bij textures

Bericht door Frison »

Ik zou willen, dat ik bij het maken van al mijn creaties de hulp had gehad van de tegenwoordige ChatGPT techniek. :stuck_out_tongue:
Het maken van textures is nu een fluitje van een cent geworden wat betreft het reinigen van "vuile" afbeeldingen en een hoge kwaliteit.
Hierbij een voorbeeld van een station

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna als het met een paar simpele opdrachten zoals verwijder ..... er uit gaat zien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikte opdrachten in dit geval zijn specifiek:

- Verwijder alles voor het gebouw
- Verwijder zwarte luifel
- Verwijder 2 NS automaten, 2 monitoren en 2 banken
- Verwijder huiskamerlogo

En dat binnen een 5 tal minuten. :sunglasses:

Ik heb inmiddels eens een tweetal textures aangepast in mijn downloadpagina, t.w. Overkapping busstation Zwolle en het 2D DUO gebouw in groningen.
Wellicht gaan er nog wel wat meer updates komen, ik blijf er mee experimenteren tenminste. :wink:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 11):
RobertF68rommy136OVdoorNederlandMarklinSikkenbaasldjtjeVon RondstaddWadlopertjesandertjeLouke1968 en een andere gebruiker

OVdoorNederland
6
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 86 keren

Re: De kracht van AI bij textures

Bericht door OVdoorNederland »

Interessant hoe AI dit soort zaken simpel en snel kan vermakkelijken in hoge kwaliteit!

Marklin
6
Gegeven waarderingen: 2949 keren
Ontvangen waarderingen: 3187 keren

Bericht door Marklin »

Ja Frits, dan kan men wel suggereren dat door gebruik van AI de mensheid ten onder gaat, maar in dit geval is het dus een must als je verstand van zaken hebt. :wink:

Edit/
Is er nog wat veranderd t.o.v. de oude objecten wat betreft blueprints, oftewel als ik (wij) deze AI variant installeren niet iets missend krijgen?
Afbeelding

Prettige Reis!

Frison
6

Bericht door Frison »

Nee, het zijn alleen gewijzigde textures.
En er is verder niets aangepast, DUO gebouw is geheel schoon en Overkapping is een duidelijkere afbeelding, maar is nog niet spectaculair.

Misschien is het in de toekomst voor andere objecten die een belabberde texture hebben wel interessant.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht:
Marklin

Sikkenbaas
6
Gegeven waarderingen: 284 keren
Ontvangen waarderingen: 156 keren

Bericht door Sikkenbaas »

Of je kan ook van een bestaand textuur, een heel nieuw textuur laten genereren:

Afbeelding

Rechts het origineel (in dit geval een model van Coha) en links de twee modellen met de nieuwe afgeleide texturen waarvan het meest linkse model een VVV kantoor moet gaan voorstellen en het middelste model een woonhuis.
Ik moet wel zeggen dat de gegenereerde texturen wel moeten aangepast om het netjes op de mesh te krijgen, maar dat vind ik nou het leukste aan de hobby.
Net zolang aanbaggeren totdat je het resultaat hebt wat je wilt, is de beste manier om je dopamine 'shot' te krijgen als virtueel modelbouwer. :stuck_out_tongue:
Deze gebruikers waarderen Sikkenbaas voor dit bericht (totaal 4):
FrisonldjtjeWadlopertjeLouke1968
"Je trein rijdt maar 1 keer. Geniet van de rit, denk om je snelheid en let op de seinen. De rit is korter dan je denkt!"

Frison
6

Bericht door Frison »

Nog een voorbeeld, incl. het genereren van een Normal Map

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal later eens kijken hoe dit uit gaat pakken op het object en of het de moeite is om e.e.a. te updaten.
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
MarklinVon Rondstadd

Marklin
6

Bericht door Marklin »

Dit plaatje ziet er iig super strak uit. :sunglasses:
Afbeelding

Prettige Reis!

Kcalk_04
3
Gegeven waarderingen: 1082 keren
Ontvangen waarderingen: 300 keren

Bericht door Kcalk_04 »

Behalve die enge mevrouw achter het raam :upside_down: Maar het wel wel mooi dat je dit voor elkaar krijgt zo.
Mijn scenariopagina: hier

Afbeelding

Frison
6

Bericht door Frison »

Ja dat zag ik ook, maar volgens mij is dat op het origineel ook al vreemd, dat komt omdat het geen originele situatie is maar een eerder door mij geplakte versie. :blush:

Ik ga er in ieder geval later even naar kijken.
Kcalk_04

mkasthijs
6
Gegeven waarderingen: 2428 keren
Ontvangen waarderingen: 2473 keren

Bericht door mkasthijs »

Fijn Frits dat je zo weer wat kan proberen met de objecten om het voor jezelf veel makkelijker te maken.
"Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan"

Hopelijk kun je daarmee ook het plezier weer terug vinden die je al die jaren hebt gehad in het bouwen van objecten

En natuurlijk dank voor de update van onze 2 objecten :D
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht (totaal 2):
MarklinWadlopertje
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5

Frison
6

Bericht door Frison »

Nog een voorbeeld van de mogelijkheden, station AMS Muiderpoort, waar nu waarschijnlijk, als het wil lukken, de originele gevel op zal komen.

Afbeelding
en
Afbeelding

Afbeelding
en
Afbeelding

Afbeelding
en
Afbeelding

Nu nog kijken of het is aan te passen in de originele texture. :thinking:
saurer580

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Dit is toch wel een gevalletje: Bizar dat dit nu kan
Wat een mooie vooruitgang joh, schitterend!

Marklin
6

Bericht door Marklin »

Ja, als het wil lukken zou dit geweldig zijn om station Muiderpoort zo'n opknapbeurt te kunnen geven, de plaatjes zien er iig wonderschoon uit. :stuck_out_tongue:
Afbeelding

Prettige Reis!

Frison
6

Bericht door Frison »

Afbeelding

Staat op mijn Google drive
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 4):
Andries33MarklinSikkenbaasWadlopertje

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Knap hoor Frits
Dit maakt opeens het objectenbouw weer heel erg leuk
Ben blij dat je terug bent op DS. Ik dacht dat het Frison avontuur op DS echt over was, maar zo zie je maar weer.

Ook op hoge leeftijd (zoals bij jou met 70 of 80+, dat weet ik niet) is het nog mogelijk om nieuwe skills te leren.
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
Sikkenbaas

Marklin
6

Bericht door Marklin »

Heb het AI station Muiderpoort inmiddels geïnstalleerd staan en dat ziet er zeer goed uit, oftewel die zit strak in het pak. :sunglasses:

Afbeelding
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 3):
SikkenbaasFrisonWadlopertje
Afbeelding

Prettige Reis!

saurer580
6
Gegeven waarderingen: 698 keren
Ontvangen waarderingen: 124 keren

Bericht door saurer580 »

Weer een nieuwe "boost"voor TSC.
Weer een reden om bij TSC te blijven.

hoed ( in mijn geval pet) af voor al die bouwers en creativelingen die elke keer TSC weer nog mooiere zaken maken!

vr.gr
Ruud

Marklin
6

Bericht door Marklin »

Ja Ruud, en om die reden laat ik TSW links liggen. :sweat_smile:
Deze gebruikers waarderen Marklin voor dit bericht (totaal 2):
saurer580Frison
Afbeelding

Prettige Reis!

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Ik heb TSW altijd al links laten liggen
Plus je ziet nog steeds (ondanks dat TS al 17 jaar oud is) het nog steeds razend populair is er maar content voor blijft komen en ook nieuwe spelers
En gezien het nog steeds top werkt (ondanks de weinige updates) blijft het een tijdloos programma :D

En gezien TSW geen bouwmogelijkheien heeft (los voor wat Olaf nu aan het doen is), zal TSC nog jaren populair zijn :D
Deze gebruikers waarderen mkasthijs voor dit bericht:
joukie

Frison
6

Bericht door Frison »

Ik kan het niet laten, nog een leuk voorbeeld:

Origineel
Afbeelding

Vraag: kan je hier nog meer fietsen in de rekken plaatsen?
Afbeelding

:joy:
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 4):
saurer580MarklinSikkenbaasAndries33

Frison
6

Bericht door Frison »

Ik zie toch nog een paar kleine foutjes bij de nieuwe gevel, die zal ik morgen nog even aanpassen. Er komt dus nog een update. :blush:

[edit]

Update is geplaatst en voldoet nu aan mijn standaard :wink:

Afbeelding

[/edit]
Deze gebruikers waarderen Frison voor dit bericht (totaal 2):
Marklinmkasthijs

Frison
6

Bericht door Frison »

De kracht van ChatGPT is enorm maar ook zijn er net als met andere software, de bijbehorende probleempjes.
In de afgelopen maanden heb ik honderden gescande dia's met ChatGPT opgeknapt en ook daar is het resultaat verbluffend.

Sommige dingen gaan gewoon echter niet goed, en dan hoofdzakelijk door de inhoud van de aangeboden afbeeldingen.
Een kleuter in zwembroek wordt geweigert, een baby van 1 dag oud naakt op de weegschaal, idem.
En zo ben ik tegen talloze zinloze weigeringen opgelopen.

Ook lig je soms dubbel van het lachen als je het resultaat ziet. Een kleuter, vanaf achter gezien met een klein beetje afgezakte piamabroek met een heel klein stukje bil zichtbaar, wordt steevast aangepast met een opgetrokken broek. Een kleuter die op een potje zit, van voren gezien en totaal niets te zien van bloot, krijgt een verhoogde voorkant van het potje voorgeschoteld. :upside_down:

Een ander probleem is de mogelijkheid om maximaal 5 afbeeldingen in 24 uur te bewerken met een free account. (resultaat is dus dat ik inmiddels 10 accounts heb aangemaakt, maar dat terzijde) :zipper_mouth:

De moraal van dit verhaal is, dat ik met vele jaren computerervaring en vele uren die ik achter de computer heb doorgebracht, nog geen enkel programma of website heb gevonden die kan tippen aan het ChatGPT resultaat. Ja, er zijn er nog veel meer AI oplossingen natuurlijk, maar je kan niet alles bijhouden en een andere gebruiker zal ongetwijfeld met een ander AI programma in de weer zijn en ook goede resultaten verkrijgen.

Nog even over de Zonnewijzer bij station Weesp, ik heb al aangegeven in mijn objecten topic wat ik daar gedaan heb. Wat vroeger uren kostte, veel moeite en een mager resultaat, is nu zo goed als perfect in enkele minuten gereed. Van de gouden pijl, heb ik een slechte foto gebruikt en daar een texture van laten maken inclusief het transparant maken van de achtergrond. Gereed binnen 1 minuut en werkelijk, zo kan ik het zelf niet met Paintshop Pro. :hugging:

Tot slot, ga er eens mee aan de slag en varieer je opdrachten als het niet naar je zin gaat. Vraag zelfs aan ChatGPT waarom het fout gaat en die geeft dan al vaak een betere opdracht die wel werkt. Daar leer je ook weer van.
Marklin

Swaffelmeister103
3
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Bericht door Swaffelmeister103 »

Frison schreef:
11 aug 2026, 18:25
Sommige dingen gaan gewoon echter niet goed, en dan hoofdzakelijk door de inhoud van de aangeboden afbeeldingen.
Een kleuter in zwembroek wordt geweigert, een baby van 1 dag oud naakt op de weegschaal, idem.

Ook lig je soms dubbel van het lachen als je het resultaat ziet. Een kleuter, vanaf achter gezien met een klein beetje afgezakte piamabroek met een heel klein stukje bil zichtbaar, wordt steevast aangepast met een opgetrokken broek. Een kleuter die op een potje zit, van voren gezien en totaal niets te zien van bloot, krijgt een verhoogde voorkant van het potje voorgeschoteld. :upside_down:
Ik krijg echt jeuk van dit deel van de post. Waarom zijn zulke foto's in je bezit en als je het je eigen(klein) kinderen zijn, waarom voer je deze aan een AI bot?
Je weet nooit wie er mee aan de haal gaan. Om nog maar te zwijgen van de impact op het klimaat.

Christian983
5
Gegeven waarderingen: 292 keren
Ontvangen waarderingen: 139 keren

Bericht door Christian983 »

Qua zinloze weigeringen wil ik daar wel iets over zeggen. Bij ChatGPT is het gewoon vrij simpel. Minderjarig + Naakt = Dikke Nee. Jij zal misschien het kwaad er niet in zien, en dat zullen er waarschijnlijk nog meer denken, maar op het internet zijn er genoeg zieke geesten die er iets anders inzien, en wat dat mag zijn mag men zelf bedenken. Tis een beetje hetzelfde als tegen Chat zeggen: "Hier is een naakt lichaam van 18+ model en hier is het hoofd van me ex, doe er iets leuks mee." Er moet een grens getrokken worden en wat dat betreft kan ik de mensen achter dit programma geen ongelijk geven.

Het feit dat je tegenwoordig idd maar 5 - 6 afbeeldingen kunt maken met je free account is in mijn optiek te weinig sinds dat vroeger véél meer was. Dus ik kan je begrijpen dat je dan meerdere accounts aanmaakt als je met een redelijk project bezig bent.

Echter is mijn vraag of het niet in jouw geval beter is om een plus abonnement te nemen? Deze worden zo nu en dan gratis aangeboden, en daarnaast lijkt me 23 per maand een redelijke prijs, hoewel ik natuurlijk niet in je portemonnee kan kijken natuurlijk

Frison
6

Bericht door Frison »

Swaffelmeister103 schreef:
11 aug 2026, 18:42
Frison schreef:
11 aug 2026, 18:25

Ik krijg echt jeuk van dit deel van de post. Waarom zijn zulke foto's in je bezit en als je het je eigen(klein) kinderen zijn, waarom voer je deze aan een AI bot?
Je weet nooit wie er mee aan de haal gaan. Om nog maar te zwijgen van de impact op het klimaat.
Ik vraag niet om dit soort reacties. :rolling_eyes:

Het gaat mij uitsluitend om de techniek te bespreken en de mogelijkheden te doorzien van ChatGPT en om efficiënt gebruik te kunnen maken van afbeeldingen voor texturing van Railworks Objecten. Dat ik daarbij een klein stukje ervaring meegeef, wil niet zeggen dat iemand dan maar kan en mag oordelen over het door mij geschreven stukje.

Ik hoop voor jou dat de jeuk dan maar snel zal verdwijnen en bemoei je niet meer met mijn gegeven voorbeeld alsjeblieft.

Terug naar “Praathoek”