De kracht van ChatGPT is enorm maar ook zijn er net als met andere software, de bijbehorende probleempjes.
In de afgelopen maanden heb ik honderden gescande dia's met ChatGPT opgeknapt en ook daar is het resultaat verbluffend.
Sommige dingen gaan gewoon echter niet goed, en dan hoofdzakelijk door de inhoud van de aangeboden afbeeldingen.
Een kleuter in zwembroek wordt geweigert, een baby van 1 dag oud naakt op de weegschaal, idem.
En zo ben ik tegen talloze zinloze weigeringen opgelopen.
Ook lig je soms dubbel van het lachen als je het resultaat ziet. Een kleuter, vanaf achter gezien met een klein beetje afgezakte piamabroek met een heel klein stukje bil zichtbaar, wordt steevast aangepast met een opgetrokken broek. Een kleuter die op een potje zit, van voren gezien en totaal niets te zien van bloot, krijgt een verhoogde voorkant van het potje voorgeschoteld.
Een ander probleem is de mogelijkheid om maximaal 5 afbeeldingen in 24 uur te bewerken met een free account. (resultaat is dus dat ik inmiddels 10 accounts heb aangemaakt, maar dat terzijde)
De moraal van dit verhaal is, dat ik met vele jaren computerervaring en vele uren die ik achter de computer heb doorgebracht, nog geen enkel programma of website heb gevonden die kan tippen aan het ChatGPT resultaat. Ja, er zijn er nog veel meer AI oplossingen natuurlijk, maar je kan niet alles bijhouden en een andere gebruiker zal ongetwijfeld met een ander AI programma in de weer zijn en ook goede resultaten verkrijgen.
Nog even over de Zonnewijzer bij station Weesp, ik heb al aangegeven in mijn objecten topic wat ik daar gedaan heb. Wat vroeger uren kostte, veel moeite en een mager resultaat, is nu zo goed als perfect in enkele minuten gereed. Van de gouden pijl, heb ik een slechte foto gebruikt en daar een texture van laten maken inclusief het transparant maken van de achtergrond. Gereed binnen 1 minuut en werkelijk, zo kan ik het zelf niet met Paintshop Pro.
Tot slot, ga er eens mee aan de slag en varieer je opdrachten als het niet naar je zin gaat. Vraag zelfs aan ChatGPT waarom het fout gaat en die geeft dan al vaak een betere opdracht die wel werkt. Daar leer je ook weer van.