Passeren van de spelerstrein.

Hier vind je alle onderwerpen over scenario's die in aanbouw of uitgebracht zijn.
gelijkstroom
4
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Passeren van de spelerstrein.

Bericht door gelijkstroom »

Goedemiddag. Sinds kort ben ik bezig met het maken van scenario's. Lange tijd durfde ik daar niet aan te beginnen. Leek me te ingewikkeld, maar dat valt best mee. Het is niet zó moeilijk. Wat vooral leuk is, dat is als twee routes op elkaar aansluiten, zoals bij de route 't midden van Nederland en de Twente- en Achterhoek route. Als je in Apeldoorn zogenaamd van machinist wisselt, kan je een scenario maken van bijvoorbeeld Enschede naar Amsterdam. Heel leuk! Ik weet niet, of dat ook met andere routes kan.
Nou loop ik ook tegen een probleempje aan. Ik wil in Almelo de spelerstrein (richting Enschede) in laten halen door de IC naar Berlijn via het buitenspoor, maar dat lukt van geen kanten. De spelerstrein blijft een groen sein houden en de IC moet op het buitenspoor stoppen. De vraag is: wat moet ik doen om een bepaalde trein (consist) voorrang te geven boven de spelerstrein? Is daar een handigheidje voor? Ik heb het (nog) niet kunnen ontdekken. Vandaar de vraag.

mkasthijs
6
Gegeven waarderingen: 2465 keren
Ontvangen waarderingen: 2530 keren

Re: Passeren van de spelerstrein.

Bericht door mkasthijs »

Via de instellingen in de trein kun je kiezen wat voor trein het is.
passagier sneltrein, passagier stoptrein, goederen sneltrein, goederen stoptrein, etc
Dat bepaald de prioriteit van de treinen en de dus volgorde van treinen bij seinen.

Een passagier trein krijgt (bijna) altijd voorrang op goederen treinen
Routebouwer: NoordOost Nederland V7.5

gelijkstroom
4

Ja, dat klopt helemaal. Bedankt voor de tip. Als je via Built en edit bij het scenario komt en een consist aanklikt, dan krijg je een apart schermpje, waarop je kunt kiezen uit de soorten treinen: goederen, passagiers, internationaal, express, e.d. De IC naar Berlijn krijgt nu in mijn geval voorrang in Almelo via het buitenspoor. De intercity uit Amsterdam moet daar dan op wachten. Heel realistisch (vind ik). Leuk om daar eens mee te experimenteren. Nogmaals bedankt voor het snelle antwoord.
Deze gebruikers waarderen gelijkstroom voor dit bericht:
mkasthijs

gelijkstroom
4

Mag ik nog even een aanvullende vraag stellen? De IC naar Berlijn heb ik in de route Twente- Achterhoek lijnen even geparkeerd op het inhaalspoor bij Rijssen (spoor 3 - in het echt pas opgebroken), zogenaamd vanwege een probleem met een passagier. Later gaat die IC de spelerstrein in Almelo voorbij richting Hengelo. Nu wil ik daar in de buurt van Holten een mededeling over maken. Maar hoe zet je een mededeling op een bepaald stuk spoor neer? Ik vermoed, dat ik dan een marker moet plaatsen en daar de info voor de machinist in moet zetten. Of gaat dat heel anders?

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Klopt
Via een marker (en dan via het vlaggetje) kun je dat activeren.
Dan ga je via een route en daarna kun je dan de mededeling doen

gelijkstroom
4

Okay. Maarrrrr....eh.... wat bedoel je met een vlaggetje? Ik heb het even uitgeprobeerd bij een free roam scenario. Op een stuk spoor zet ik een scenario marker. In een apart schermpje wordt dan gevraagd wat voor marker het is, standaard of free roam, e.d. Dan klik ik links muisknop op de marker, die wordt dan rood met een blauwe pijl naar boven en een rode pijl naar rechts. Maar hoe dan verder? Trouwens, hoe is een marker te verwijderen? Dat lukte ook niet, niet met linker of rechter muisklik. Ik hoop dat je me wat dat betreft even verder op weg kunt helpen.

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Het vlaggetje doe je in de scenario editor zelf, in de taken instellingen.
Daar heb je en rood vlaggetje als taak (net als uitstappen een aparte taak is)

Wissen kan gewoon door de marker te selecteren en op Delete (of prullenbak) te drukken

simonewerro
6
Gegeven waarderingen: 107 keren
Ontvangen waarderingen: 161 keren

Bericht door simonewerro »

wat ik doe en bij mij werkt het dat ik een tijd bereken. In jouw voorbeeld kan ik me voorstellen dat je jouw IC in Deventer laat stoppen. Dan zou ik ook een halt in Holten plaatsen. Bereken dan de tijd na Holten wanneer je de melding wilt laten verschijnen, bijv 5 minuten. Dan kijk je hoelang jouw trein nodig heeft om van Deventer naar Holten te rijden. Noteer deze tijd en tel de tijd na Holten erbij op. Verwijder vervolgens de halt in Holten en laat dan de melding na de stop in Deventer verschijnen. Dit werkt bij mij op deze manier. Is wel wat omslachtig maar je hebt geen gedoe met markers.
Succes,

Erik

gelijkstroom
4

Dank voor de reacties. Ik ga nog even nadenken over het idee van Erik. Wat de marker betreft: Ik selecteer de marker, die wordt dan rood. Dan druk ik op delete en ik hoor een kleine soort plof en de marker blijft gewoon staan. Wat ik ook doe, die marker verdwijnt maar niet. En ik zie dat rode vlaggetje wel in de scenario editor, maar als ik daar op klik, krijg ik een schermpje, waarop in vervolgens geen enkel bericht kan typen. Dus het zit nog niet erg mee.

gelijkstroom
4

Afbeelding

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

ja, maar die kun je ook niet wissen, dit is geen marker
Dit is het scenario zelf, die kan niet gewist worden.

Markers zijn perrons, rangeersporen of destinations (groen, oranje of geel)

gelijkstroom
4

Okay, dat is goed om te weten. Maar ik blijf in mijn onwetendheid nog even doorzeuren, als je dat niet erg vindt.
Wat ik doe? Ik ga via Build naar een route. Linksboven in het scherm kan je dan een klein schermpje openen met allerlei symbolen, zoals timetable view, e.d. Daaronder kan je ook een schermpje openen voor allerlei consists. Daar zit ook het symbool voor een marker bij. Maar hoe moet ik vanaf hier dan verder? Dat snap ik nog niet.

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Laat eens plaatjes zien, dan helpen we je verder op weg
Dan kan ik cirkelen, etc

(Of bericht me even op Discord (Mkasthijs), dan help ik je daar vnv of het weekend op weg)

gelijkstroom
4

Rechtsboven zie ik dat rode vlaggetje in de timetable view, waar jij het over had.
20260903123410_1.jpg

gelijkstroom
4

Afbeelding

gelijkstroom
4

En in het tweede schermpje van boven naar beneden staat dat marker symbool.
Afbeelding

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Ja en welke marker wil je nou doen?
Die vind je onder het sein symbol (links in 2e plaatje)

gelijkstroom
4

Nou ja, welke marker heb ik nodig om een bericht op een willekeurig deel van een traject te plaatsen? Ik dacht dus eerst het vierde symbool vanaf linksboven, dus dat oranje symbool dat op de voorkant van een trein lijkt. Maar dat is dus niet het juiste symbool, als ik jou goed begrijp. Het is allemaal niet zo belangrijk, maar ik heb het wel meer meegemaakt in een scenario en ik ben dus eigenlijk nieuwsgierig hoe dat dan werkt en dan kan ik dat ook eens proberen.

mkasthijs
6

Bericht door mkasthijs »

Nee, kijk
Het vierde symbol is alleen de scenario editor, dat heeft niks te maken met berichten etc.

Hier maak je de markers mee (kies destination of siding) en die plaats je op het spoor en die koppel je in de scenario trein editor/route aan een bericht.
Afbeelding

Terug naar “Scenario's”