Objects by Thijs
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Objects by Thijs
Hey hoi!
Aangezien er niet veel mensen zijn die objecten bouwen leek het mij ook een leuke uitdaging om dit te gaan doen. Echter zijn er veel moeilijkheden die het behoorlijk lastig maken, bijvoorbeeld, hoe schat ik de lengtes, breedtes en hoogtes van een gebouw in? Degene die het antwoord weet, laat het vooral weten! Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan een kubus met shit erop zoals een ster enzo, dus alle tips zijn welkom. Ook heb ik in het kanaal met tips van de enige echte Frison bekeken, alleen ben ik compleet nieuw in de "bouwwereld" dus snap er nog niet veel van.
Heb meerdere tutorials gekeken op YouTube alleen gebruikt de 1 weer een ander programma dan de ander, Blender gebruikt iedereen maar bedoel Photoshop, Paint.net, etc. Ook dit wordt een hobby van mij dus verwacht geen 40 uur werk per week. Verder was ik niet van plan om een programma aan te schaffen, dus tips met gratis dingen zijn welkom!
Ik hoor graag van jullie tips etc.
Thijs
Aangezien er niet veel mensen zijn die objecten bouwen leek het mij ook een leuke uitdaging om dit te gaan doen. Echter zijn er veel moeilijkheden die het behoorlijk lastig maken, bijvoorbeeld, hoe schat ik de lengtes, breedtes en hoogtes van een gebouw in? Degene die het antwoord weet, laat het vooral weten! Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan een kubus met shit erop zoals een ster enzo, dus alle tips zijn welkom. Ook heb ik in het kanaal met tips van de enige echte Frison bekeken, alleen ben ik compleet nieuw in de "bouwwereld" dus snap er nog niet veel van.
Heb meerdere tutorials gekeken op YouTube alleen gebruikt de 1 weer een ander programma dan de ander, Blender gebruikt iedereen maar bedoel Photoshop, Paint.net, etc. Ook dit wordt een hobby van mij dus verwacht geen 40 uur werk per week. Verder was ik niet van plan om een programma aan te schaffen, dus tips met gratis dingen zijn welkom!
Ik hoor graag van jullie tips etc.
Thijs
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:49
- 4
- Gegeven waarderingen: 117 keren
- Ontvangen waarderingen: 242 keren
Re: Objects by Thijs
Betreft hoogtes van een gebouw/object kun je ongeveer uitrekenen via de deur , zo doe ik dat altijd...
Een normale hoogte van een deur is 2315mm en max 2500mm ..
9 van de 10 moet je ongeveer gokken denk ik ...als je geen tekeningen hebt van het object.Maar met een beetje inzicht kom je er wel.
Een normale hoogte van een deur is 2315mm en max 2500mm ..
9 van de 10 moet je ongeveer gokken denk ik ...als je geen tekeningen hebt van het object.Maar met een beetje inzicht kom je er wel.
- Deze gebruikers waarderen GertMeering voor dit bericht:
- tieske05
-
- Beheerder
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 12:00
- 4
- Gegeven waarderingen: 237 keren
- Ontvangen waarderingen: 671 keren
Re: Objects by Thijs
Ik ben geen objectenbouwer, maar het is met Google Earth prima mogelijk de hoogte van een gebouw te meten t.o.v. de grond. Simpelweg met je muis eroverheen bewegen en je ziet rechtsonderin de plaatselijke hoogte in NAP, dit kun je vervolgens verrekenen met de hoogte van het maaiveld. Via AHN kan overigens hetzelfde met een grotere nauwkeurigheid, alleen heb je daar geen satelietbeeld bij.
DutchSims.nl
Voor én door de Nederlandse Community
Voor én door de Nederlandse Community
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 okt 2020, 14:17
- 3
- Gegeven waarderingen: 102 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Objects by Thijs
Ik maak zelf geen 3d modellen voor TS, maar voor GTA (en dan met name hulpverleningsvoertuigen) Wat ik altijd probeer te doen, is fysiek naar de locatie gaan en dan op die manier inschatten hoe groot iets is. Ik snap dat dit met een politievoertuig iets makkelijker kan zijn dan met een gebouw.
Een andere mogelijkheid die ik gebruik is een foto zoeken waar een persoon naast het voertuig staat, en dan in de game kijken of de grootte overeenkomt (of in jouw geval, een foto van een persoon naast een gebouw) Wellicht dat Maps hierin een uitkomst biedt.
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Objects by Thijs
peerklota schreef: ↑15 feb 2021, 12:28Ik maak zelf geen 3d modellen voor TS, maar voor GTA (en dan met name hulpverleningsvoertuigen) Wat ik altijd probeer te doen, is fysiek naar de locatie gaan en dan op die manier inschatten hoe groot iets is. Ik snap dat dit met een politievoertuig iets makkelijker kan zijn dan met een gebouw.
Een andere mogelijkheid die ik gebruik is een foto zoeken waar een persoon naast het voertuig staat, en dan in de game kijken of de grootte overeenkomt (of in jouw geval, een foto van een persoon naast een gebouw) Wellicht dat Maps hierin een uitkomst biedt.
Dat snap ik, alleen woon ik in de omgeving van Roermond, en als ik dan een gebouw uit Groningen wil maken schiet dat niet bepaald op haha, maar bedankt voor alle tips! Ik kan er zeer veel mee!
-
- Berichten: 2856
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1309 keren
- Ontvangen waarderingen: 8200 keren
Re: Objects by Thijs
Regel nummer 1 bij objecten bouw: "Vermijd zo veel mogelijk overbodige Polygonen!"
Hoe verder een object van de rails staat, hoe minder details en dus Poly's.
Een vlaggenmast van rond 8 cm heeft geen 36 Faces nodig, maar kan makkelijk met 6 of 8 stuks, waarbij "smooth" de rest doet. Dat is natuurlijk ook van toepassing op overige ronde objecten zoals regenpijpen, pilaren enz. Hoe groter de diameter hoe meer Faces je kan gebruiken, maar alleen als deze dicht bij de rails staan. Vlakken die je niet ziet, verwijderen!
Verder qua afmetingen:
- Lengte en Breedte kan je heel goed bepalen met Google Maps.
Als je dat weet, probeer dan een goede afbeelding te krijgen van een zijkant, zorg dat deze in het juiste perspectief staat en leg die achter je object zodat je de afbeelding op breedte kan schalen. Dan krijg je vanzelf dus de hoogte.
- Deuren in oude gebouwen zijn ca. 2,10 en in nieuwbouw ca. 2,3 hoog en over het algemeen 1,0 meter breed.
- Voor een woonetage in oud bouw reken je 2,75 en in nieuw bouw 3,0 meter.
- Winkeletages zijn wat moeilijker te bepalen, daar kijk je het beste naar het gehele gebouw en eventueel bekende details.
- Verticaal zitten er bij gewone metselstenen 17 stuks in een meter en een losse steen is 5 x 20 cm (tellen!)
- Trottoirtegels zijn 30x30 cm
- Ja, en verder kan je van sommige objecten zoals bruggen, torens, enz een hoop info vinden in Wikipedia
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik ben een slechte leermeester, helaas.
Zorg dat je een dikke huid hebt, zeker in het begin want je krijgt bakken met kritiek als er iets niet klopt.
Tot slot: SUC7 met bouwen.
Hoe verder een object van de rails staat, hoe minder details en dus Poly's.
Een vlaggenmast van rond 8 cm heeft geen 36 Faces nodig, maar kan makkelijk met 6 of 8 stuks, waarbij "smooth" de rest doet. Dat is natuurlijk ook van toepassing op overige ronde objecten zoals regenpijpen, pilaren enz. Hoe groter de diameter hoe meer Faces je kan gebruiken, maar alleen als deze dicht bij de rails staan. Vlakken die je niet ziet, verwijderen!
Verder qua afmetingen:
- Lengte en Breedte kan je heel goed bepalen met Google Maps.
Als je dat weet, probeer dan een goede afbeelding te krijgen van een zijkant, zorg dat deze in het juiste perspectief staat en leg die achter je object zodat je de afbeelding op breedte kan schalen. Dan krijg je vanzelf dus de hoogte.
- Deuren in oude gebouwen zijn ca. 2,10 en in nieuwbouw ca. 2,3 hoog en over het algemeen 1,0 meter breed.
- Voor een woonetage in oud bouw reken je 2,75 en in nieuw bouw 3,0 meter.
- Winkeletages zijn wat moeilijker te bepalen, daar kijk je het beste naar het gehele gebouw en eventueel bekende details.
- Verticaal zitten er bij gewone metselstenen 17 stuks in een meter en een losse steen is 5 x 20 cm (tellen!)
- Trottoirtegels zijn 30x30 cm
- Ja, en verder kan je van sommige objecten zoals bruggen, torens, enz een hoop info vinden in Wikipedia
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik ben een slechte leermeester, helaas.
Zorg dat je een dikke huid hebt, zeker in het begin want je krijgt bakken met kritiek als er iets niet klopt.
Tot slot: SUC7 met bouwen.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 okt 2020, 14:17
- 3
- Gegeven waarderingen: 102 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: Objects by Thijs
Zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal, toch?
Part time train sim hobbyist, game designer, full time beveiliger en fotograaf.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 31 mei 2020, 22:51
- 3
- Gegeven waarderingen: 16 keren
- Ontvangen waarderingen: 31 keren
Re: Objects by Thijs
Wat ik persoonlijk gebruik is de liniaal functie in Google Earth, tot nu toe nog een problemen mee gehad, werkt voor mij (in OMSI 2) in ieder geval heel goed , ook bij vrij complexe gebouwen best goed te gebruiken
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Objects by Thijs
Goeiemorgen iedereen!
Vandaag had ik eindelijk weer eens wat motivatie haha, geintje, heb het best druk met school de laatste tijd. Ik kreeg meteen al een foutmelding toen ik Briage wilde invoegen.
Frison had op Facebook gezet dat het slimmer was om versie 2.79 te gebruiken, dus heb ik versie 2.91 verwijderd en 2.79 geinstalleerd. Mogelijk is hier iets fout gegaan? Ik hoor het graag van iemand.
Vandaag had ik eindelijk weer eens wat motivatie haha, geintje, heb het best druk met school de laatste tijd. Ik kreeg meteen al een foutmelding toen ik Briage wilde invoegen.
Frison had op Facebook gezet dat het slimmer was om versie 2.79 te gebruiken, dus heb ik versie 2.91 verwijderd en 2.79 geinstalleerd. Mogelijk is hier iets fout gegaan? Ik hoor het graag van iemand.
-
- Berichten: 2856
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1309 keren
- Ontvangen waarderingen: 8200 keren
Re: Objects by Thijs
De juiste versie van BRIAGE installeren en op de juiste plaats, dan moet het goed gaan.
Kijk dus even of je versie 2.79 van BRIAGE bezit en LEES in het manual hoe je die moet installeren ;-)
Kijk dus even of je versie 2.79 van BRIAGE bezit en LEES in het manual hoe je die moet installeren ;-)
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 apr 2020, 14:54
- 4
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Objects by Thijs
Dat is beide wat ik doe, het enige wat ik kan bedenken is dat ik mn Blender-files in mn Download-mapje heb staan..
-
- Berichten: 2856
- Lid geworden op: 04 apr 2020, 18:09
- 4
- Gegeven waarderingen: 1309 keren
- Ontvangen waarderingen: 8200 keren
Re: Objects by Thijs
Ja, ik kan je niet verder helpen want dat kan ik hiervandaan niet zien, maar nogmaals, lees de BRIAGE handleiding, daar staan ook oplossingen voor foutmeldingen.
Maar wat je niet ziet kan er wel zijn.